15.11.2022
Brändi, miksi tarvitsisin sellaisen ja mihin sitä käytetään?
Mielikuvat muodostuvat itsestään. Niiden avulla brändi voi siis syntyä ilmaiseksi ja ilman aktiivisia toimenpiteitä. Haittapuolena on se että silloin mielikuvat voivat olla millaisia tahansa: positiivisia, negatiivisia tai jotain niiden välimaastosta.
Jos brändin annetaan muodostua vain ihmisten itse määrittelemissään mielikuvissa tai netin synkillä foorumeilla, voi olla, ettei yleisön mielikuva vastaakaan yrityksen omaa ajatusta brändinsä ominaisuuksista.
Ilman selkeää brändäystä ja viestintää mielikuvissa saattaa olla hajontaa jopa yrityksen sisällä.
Hyvin brändätty yritys, henkilö, tuote tai palvelu auttaa erottamaan sen kilpailijoista.
Ennen kuin identiteetti kirkastuu, on käytävä läpi teini-ikäisen kipuilua muistuttava identiteettikriisi, jossa vuorottelevat halu olla omanlaisensa yksilö sekä samaan aikaan tismalleen kuten kaikki muutkin.
Tekemällä ja olemalla samaa kuin kilpailijatkin voi riittää tiettyyn pisteeseen asti, mutta kun kisataan asiakkaiden ajasta ja kukkaroista, muistetaan ne, joiden mielikuva rakentuu määrätietoisesta tekemisestä ja persoonallisesta tavasta viestiä ja olla esillä.
On sanottu, että rohkeus on kykyä toimia pelosta huolimatta. Tämä pitää paikkansa myös brändäyksessä. Persoonan peliin laittaminen, kannan ottaminen ja tärkeinä pitämien asioiden puolustaminen vaatii aina rohkeutta.
Oman identiteetin löytäminen, määrittäminen ja kirjaaminen ohjeistukseksi ja viesteiksi vaatii uskallusta ja halua toimia. Se voi herättää myös epämiellyttäviä tuntemuksia. Kun kumarran toisaalle, tarjoanko toisaalle pelkkää peräpäätä? Mitä jos joku ei tykkääkään? Mitä jos joku järkyttyy?
Brändäys on valintoja. Miksi tekisimme samoin kuin muutkin tekevät? Toistensa kaltaisia, hajuttomia ja mauttomia asioita on markkinoilla ihan riittävästi.
Brändäys on linjavetoja. Millaisia asiakkaita varten olemme oikeasti olemassa? Kaikkea kaikille on ei-mitään kenellekään.
Brändäys on rohkeutta, jonka vastineeksi on tarjolla sitoutuneita, innostuneita ostajia, jotka jakavat brändisi arvot ja tavan toimia. Nämä ovat tärkeitä tekijöitä vaakakupissa, kun tehdään ostopäätöksiä kilpailevien tuotteiden ja brändien välillä.
Identiteetti, tunnistettavuus ja erottuvuus vaikkapa pakastealtaassa auttaa avaamaan tien ostoskoriin. Kun siihen lisätään johdonmukainen tapa toimia ja viestiä, avautuu tie syvemmälle asiakkaidemme sydämiin ja ostohermostoon. Hyvin johdettu brändi onkin jotain, joka erottuu, johon sitoudutaan, ja johon halutaan kuulua.
Olisiko nyt sopiva aika karistaa viimeisetkin puberteetin rippeet ja antaa yrityksesi persoonan loistaa? Määritellä viestit ja visuaalisuus, identiteetti ja ilme yksilölliseksi brändiksi. Tarinaksi, jossa asiakkaasi haluavat olla mukana.
[UUTISKIRJE]
Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.