27.09.2023
Parhaiten mieleen jää ruokabrändi, joka kuvillaan tarjoilee yllätyksiä, kertoo tarinaa ja tuo esiin omaleimaisen brändinsä tyyliä.
Otetaanko teillä brändin kuvat samalla kaavalla kuin aina ennenkin? Ei kannata, sillä sopiva annos yllätyksellisyyttä pitää asiakkaat nälkäisinä. Mitä enemmän kerrot kuvillasi tarinaa, luot tunnelmaa ja tuot esiin brändiäsi uusin tavoin, sitä varmemmin herätät kiinnostusta ja jäät mieleen. Ihmiset syövät ensin silmillään – tarjoile siis herkkuja.
Poimi tästä ruokakuvauksen trendit ja tuo uutta makua ruokabrändiisi.
Unohda fiini minimalismi, toivota tervetulleeksi hillitty yltäkylläisyys ja rönsyily.
Kun vielä muutama vuosi sitten somefeedeissä villitsivät joko fine dine -tyyppiset pelkistetyt asetelmat tai vastakohtaisesti liioitellun ronskisti viskatut leivänmurut ja kastikkeet, nyt lähestytään runsautta pehmeämmin ja rauhallisemmin.
Anna siis astian täyttyä yltäkylläisyydestä, mutta pidä kuvien yleisilme rauhallisena.
Joskus makeimmat kuvat syntyvät nostalgiafiiliksestä. Retroilu-trendi on laajentunut ruutuisista pöytäliinoista ja 70-luvun väripaletista myös muiden vuosikymmenien estetiikkaan.
Miten olisi millenium-kattaus tai sympaattiset hedelmien muotoiset tarjoiluastiat? Kiinnitä huomio teeman mukaiseen valaistukseen ja kuvankäsittelyyn, jotta lopputulos näyttää harkitulta.
Muista kuvien laadukkuus ja yhtenäisyys. Kuluttajat ovat tottuneet näkemään laadukkaita ja viimeisteltyjä kuvia, joten yksikin huonolaatuinen kuva voi katkaista brändin luoman tarinan.
Viimeistelty ja harkittu kuva ei silti tarkoita, että kuvan sisältö olisi jäykkä – päinvastoin, yksi tämän hetken trendeistä onkin juuri harkittu rentous ja huolettomuuden tuntu. Asettele rennosti ja tuo kuviin aitoa elämää, kuten karjalanpiirakka josta on haukattu pala tai piknik-kattaus rennosti rantakalliolla.
Mitä kertoo kuva, jossa puutarhan pöydälle on katettu puiselle tarjottimelle pizzapaloja, kynttilät on sytytetty, ilta hämärtää ja molemmin puolin kuvaa näkyy ruokailijoiden kädet? Entä mitä kertoo kuva, jossa samat pizzapalat ovat ihan vaan valkoisella lautasella valkoisella pöydällä, ei muuta?
Kuva kertoo aina tarinaa, joka syntyy katsojan mielessä. Pienilläkin viittauksilla pystyt luomaan ruokakuvasi ympärille sykähdyttäviä mielleyhtymiä, tunnelmia ja tilanteita.
Kuvilla on ennenkin kerrottu tarinaa, mutta lisää tarinallisuuteen vielä jokin yllättävä elementti, joka jättää kuluttajan aivot raksuttamaan. Ideoi rohkeasti, yhdistele luovasti. Nyt saa unohtaa tylsyyden!
Ruokakuvaus on laajentunut lyhyiksi videoiksi erityisesti TikTokin ja Instagram Reelsin kautta. Trendinä on ollut lyhyet klipit, joilla kuvataan ruoan valmistus tai vinkkejä sen käyttöön.
Ota kuitenkin pieni henkäys ennen kuin lähdet suin päin filmaamaan ja mieti: mitä aidosti kiinnostavaa sisältöä voisit videollasi kertoa ruokatuotteestasi? Apua sisältöjen mietintään löydät blogista Kuinka tuottaa kiinnostavaa sisältöä sosiaaliseen mediaan?
Tämä ei oikeastaan ole trendi, vaan kaiken perusta. Vahvat brändit porskuttaa, joten muista aina ajatella kuvia brändisi kautta. Brändin omaleimaisuus ja uniikkius on vahvaa valuuttaa, jota kannattaa vaalia. Brändille määriteltyä kuvatyyliä noudattamalla saat parhaiten tuotua esiin brändin identiteettiä.
Mieti siis, millä tavalla juuri teidän ruokabrändi kertoo tarinaa, miten se söpöilee tai millaisia yllätyksiä se tarjoilee. Brändin omaleimainen persoona on tärkeä, mutta sallitaan sille erilaisia ulostuloja – uusia herkkuja nälkäisille silmille.
Sitten vaan kuvia ideoimaan! Pieniäkin kuvauksia varten kannattaa tehdä suunnitelma. Lue mitä kuvaussuunnitelmaa rakentaessa kannattaa ottaa huomioon.
Postauksen kuvat: Adobe Stock
[UUTISKIRJE]
Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.