anne-kohtala-blogi
  • Anne Kohtala

    2019-10-03

Sanaharkkoja seuraavalla tasolla

Mitä ”seuraava taso” tarkoittaa?

Olen viime aikoina niin monen asiakkaan kanssa tavoitellut seuraavaa tasoa, että kielipoliisi minussa halusi tutustua ilmaukseen vähän tarkemmin. Taso on ollut pitkään varottavien muoti-ilmausten listalla: on täsmällisempää puhua suuremmista sadoista kuin satotason nostamisesta ja ymmärrettävämpää kirjoittaa työpaikkojen kuin työpaikkatason ongelmista.

Taso-sana on hankala samasta syystä kuin muut muoti-ilmaukset. Ne eivät ole vääriä, mutta kun niitä käytetään liikaa, tekstistä tulee abstraktia puuroa, joka jättää lukijalle tolkuttomasti tulkinnanvaraa. Lukija ei enää ymmärrä tekstiä niin kuin kirjoittaja on tarkoittanut.

Tyypillistä muoti-ilmauksille on myös se, että ne kuulostavat käyttäjänsä korvassa mukavan tärkeiltä ja ajanmukaisilta, mutta lukija saa aivan päinvastaisen käsityksen. Mieleen jää tunne veltosta kielestä, jossa elävän ilmaisun sijaan on ratsastettu kuluneilla ja ympäripyöreillä fraaseilla.

Kaikilla sanoilla on paikkansa

Ennen kuin kaikkia muoti-ilmauksia nujertaa pois käytöstä, kannattaa kuitenkin muistaa, että kaikilla kieleen syntyneillä ilmiöillä on oma paikkansa. Eli muoti-ilmauksiakin tarvitaan. Niillä on todellista käyttöä silloin, kun asiasta täytyy sanoa jotain, mutta täsmällisempää tietoa ei ole tai sitä ei haluta kertoa.

On selvää, että kasvu vuodessa on napakampi kuin kasvu vuositasolla. Mutta entä kun puhutaan yksilötasosta ja yleisestä tasosta? Ne ovat joissain organisaatioissa kehittyneet termeiksi, joiden sisältö ymmärretään oikein hyvin sisäisessä viestinnässä. Ulos viestittäessä konkreettisempi ilmaus voisi kuitenkin olla tarpeen. Voisiko yksilötason sijaan puhua ihmisistä tai henkilöistä ja yleisen tason sijaan maailmasta, Suomesta tai yhteiskunnasta?

Seuraava taso kaipaa selitystä

Mielestäni hyvän ja huonon kielen raja menee aina siinä, ymmärtääkö vastaanottaja, mitä on tarkoitettu. Se pätee myös seuraavaan tasoon.

Mitä tarkoittaa, että urheilija yltää seuraavalle tasolle? Juokseeko hän nyt nopeammin vai onko hän nousemassa konkreettisesti piirinmestaruussarjasta valtakunnan tasolle? Tarvitsisiko lukija tarkemman ilmauksen vai riittääkö asiayhteys selventämään tilanteen?

Entä kun yritys haluaa päästä seuraavalle tasolle? Kehittymistä tavoitellaan, se tiedetään. Mutta halutaanko kasvaa, tehdä parempaa tulosta, olla luovempia, parantaa henkilöstön työtyytyväisyyttä vai tehdä kaikkea tätä?

Jos seuraavaa tasoa ei määritellä, hyvä tavoite romuttuu omaan epämääräisyyteensä. Eikä se silloin onnistu juurikaan paremmin kuin steppi nextille levelille.

Haluatko blogistamme muistutuksen?

Lähetämme pari kertaa kuukaudessa blogilinkit suoraan sähköpostiisi ja pysyt perillä markkinoinnin uusista tuulista.

Ota yhteyttä

info@bstr.fi

tero-luoma-bstr

Tero Luoma

0400 918 288
tero.luoma@bstr.fi

Anniina-walsh-bstr

Anniina Walsh

040 529 5846
anniina.walsh@bstr.fi

Mari Dawe

050 441 3209
mari.dawe@bstr.fi

Pauliina Hautamäki

040 075 4878
pauliina.hautamaki@bstr.fi

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Syötä kelvollinen sähköpostiosoite.
Jokin meni vikaan. Tarkista antamasi tiedot ja yritä uudelleen.