anne-blogi
  • Anne Kohtala

    2018-10-03

Someujosta voi kasvaa vaikuttaja

Olemme viime aikoina miettineet useampienkin asiakkaiden kanssa, miten kertoa uskottavasti asiantuntijuudesta. Miten tuoda asiakkaille tutuksi yrityksen osaamista ja ammattilaisten kasvoja? Eli miten tehdä vaikuttavaa asiantuntijaviestintää?

Keinoja lienee yhtä monta kuin on asiantuntijaa ja viestintävälinettä, mutta yhteistä kaikille on, ettei tämäkään tapahdu ilman suunnitelmaa.

Tunnetko lähipiirissäsi tai omalta alaltasi henkilön, jonka mielipidettä media kysyy aina, kun artikkeli tai uutinen liippaa hänen osaamisaluettaan? Kollegan, josta on tullut mielipidevaikuttaja, vaikka moni muu tietää asioista yhtä paljon tai enemmänkin? Mitä he ovat tehneet toisin kuin muut?

Uskon, että samaan tapaan kuin yritys tekee muuta tietoista markkinointiviestintää, se voi luoda vaikuttajia.

Joukossa on sellaisia, jotka näppäilevät ketterästi somessa, käyttävät nokkelasti sanoja, hankkivat tietoisesti seuraajia tietyistä piireistä, ovat sosiaalisia livenäkin – ja tapaamisten jälkeen luonnollisesti verkostoituvat kaikissa kanavissa.

Sitten ovat someujot, jotka taipuvat aaltojen vietäväksi hitaammin tai eivät lainkaan. Asiantuntijat, joille henkilöbrändäys ei tunnu omalta.

Molemmissa ääripäissä viesti voi mennä metsään – tai johdattaa huipulle. Someräväkkä tarvitsee suunnitelmallisuutta, jotta oikea viesti nousee esiin ja viestintä ei jää ajatusten heittelyksi. Someujoa suunnitelma muistuttaa viestimään, jotta kiinnostava tutkimustulos tai ajan ilmiö ei jää oman työpöydän aarteeksi. Heitä molempia varten olemme myös me haamuviestijät: sisällöntuotannon ja digikampanjoinnin ammattilaiset, jotka sanailemme viestejä maailmalle asiantuntijoiden nimissä.

Eikä kaikki tapahdu digissä tai somessa, vaikka välillä siltä tuntuu.

Kuulin hiljattain casesta, jossa eräästä yrityksestä tehtiin alansa valtakunnallinen ykkösnimi puhtaasti valtamedian kautta. Se tapahtui niin, että aina kun yrityksen alaan liittyvä keskustelu oli pinnalla, medialle tarjottiin haastattelua yrityksen asiantuntijalta. Hän otti asiaan kantaa ”pienen ihmisen” näkökulmasta, mikä oli medialle mieluisaa. Näin syntyi johtava vaikuttaja, jonka jäljet johdattivat asiakkaat oikean yrityksen luo.

Jatketaan siis vaikuttamista somessa – mutta äännähdellään myös muissa kanavissa. Viestitään tietoisesti ja pidetään asiantuntijuudesta suunnitelmallista meteliä.

 

Haluatko blogistamme muistutuksen?

Lähetämme pari kertaa kuukaudessa blogilinkit suoraan sähköpostiisi ja pysyt perillä markkinoinnin uusista tuulista.

info@bstr.fi

Mari Dawe

050 441 3209
mari.dawe@bstr.fi

bstr-pauliina

Pauliina Hautamäki

040 075 4878
pauliina.hautamaki@bstr.fi

Hanna Heikkola

0400 316 576
hanna.heikkola@bstr.fi

Viivi-makiranta-bstr

Viivi Mäkiranta

050 4720 999
viivi.makiranta@bstr.fi

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Syötä kelvollinen sähköpostiosoite.
Jokin meni vikaan. Tarkista antamasi tiedot ja yritä uudelleen.