06.02.2020
Yrityksen markkinointiviestintää on suhteellisen helppoa toteuttaa, kun on ensin laittanut perustukset kuntoon ja miettinyt, millä äänellä on parasta puhua. Suunnitelmallisuudesta on paljon apua, mutta kannattaa myös jättää tilaa nopeille reagoinneille. Ja muistaa, että itsestäänselvyydet eivät kosketa ketään.
Verkkosivut ovat perustukset, joiden varaan rakentuu yrityksen muu viestintä. Sähköposti, uutiskirje, WhatsApp ja FB-ryhmät ovat tieverkostoja, joissa sanomat kulkevat. Kun verkkosivuilla kerrotaan yrityksen pääsuuntaviivat, niin sosiaalinen media on näyteikkuna, josta pääsee kurkistamaan nopeasti yrityksen elämään. Ja jos ihminen oikein innostuu, niin sitä kautta on helppo ottaa kontakti ja ryhtyä vaikka asiakkaaksi. Tehokas kanava saada uusia asiakkaita on myös hyvin toteutettu verkkokauppa.
Merkittävin voimavara on kuitenkin aktiiviset ihmiset, jotka vievät yrityksen viestejä eteenpäin omissa verkostoissaan. Yrityksen johto, työntekijät ja asiakkaat – ihminen puhuu parhaiten toiselle ihmiselle. Kun sanoma koskettaa ja tarvittaessa myös puree, sillä on merkitystä.
Viestinnässä suunnitelmallisuus lisää vaikuttavuutta. Tavoitteiden, kohderyhmien, pääviestien ja oikeiden kanavien määrittely auttaa selkeyttämään asioita. Ja mikä tärkeintä: viestinnän nykytilaa on arvioitava rehellisesti. Kannattaa kysyä rohkeasti ulkopuolisilta, millaiselta oman yrityksen viestintä heistä vaikuttaa. Ja hetkeksi voi istahtaa porukalla myös miettimään, tarvittaisiinko yritykselle tarina, oma dna.
Kun on selvittänyt keinot, millä kohderyhmät voi tavoittaa ja tietää myös sen, millaisella äänensävyllä yritys puhuu, niin loppuhan on sitten lastenleikkiä. Vai onko? Entäpä yrityksen visuaalinen linja, onko sellaista? Ketkä vastaavat viestinnästä? Missä kanavissa viestitään ja miten? Miten arvioidaan tuloksia ja onnistumisia? Kysymyksiä on luvassa loputtomiin ja keinojakin löytyy: Kirjaa uudet ideat tiettyyn paikkaan, pidä ajatonta sisältöä saatavilla ja kierrätä vanhoja postauksia. Seuraa, millaisen vastaanoton sisältösi saa. Kehitä jatkuvasti sisältöä, kokeile ja uudistu. Ja ennen kaikkea – viesti, että yrityksesi on olemassa.
Kun viestinnän perusasiat on hoidettu kunnialla kuntoon, on oivallinen tilaisuus lisätä pikkuisen pelkokerrointa. Varsinkin markkinointiviestinnässä kannattaa joskus irrotella ja testata, jos uudenlainen lähestymistapa asioihin kasvattaisi yrityksen kiinnostusta myös potentiaalisten asiakkaiden silmissä. Nykyään asiat muuttuvat niin nopealla tempolla, että viime viikolla toiminut tapa viestiä voi olla puolen vuoden päästä ”so last season”.
Kun katselee yritysten toteuttamaa markkinointiviestintää ulkoapäin, niin aika usein siitä puuttuu rohkeus ja yllätyksellisyys. Kuinkahan monta yritystä Suomessa on, jotka kertovat tuottavansa laadukasta ja ammattitaitoista palvelua. So what? Eikö noiden kahden pitäisi olla peruslähtökohta, kukapa sitä nyt laadutonta tekisi ja vielä heikolla ammattitaidolla. Juju onkin siinä, että miten nuo asiat tuo viestinnässään esiin. Juuri siinä meillä markkinointiviestinnän ammattilaisilla on paljonkin annettavaa.
Kirjoittaja: Outi Myllymäki
[UUTISKIRJE]
Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.