[ Digimarkkinointi | Verkkosivut ]

Tekninen hakukoneoptimointi 2023

Rami Renko08.09.2022

Tekninen hakukoneoptimointi SEO muuttuu Googlen algoritmipäivitysten myötä. Luodaan katsaus teknisen hakukoneoptimoinnin nykytrendeihin.

Rami Renko BSTR

Tekninen hakukoneoptimointi mukautuu Googlen algoritmimuutoksiin tai niin sen ainakin pitäisi olla. Nyt eletään isompien muutoksien aikakautta. Muutoksissa on pyritty huomioimaan aiempaa enemmän verkon käyttäjää ja käyttäjäystävällisyyttä. Verkkoa käytetään mobiililaitteilla enemmän kuin koskaan, minkä vuoksi juuri verkkosivustojen mobiiliystävällisyys on aikaisempaa tarkemmin suurennuslasin alla. Muutos on tuonut varmasti monelle web-kehittäjälle mielenkiintoisen haasteen pöytään, jotta sivuston tekninen hakukoneoptimointi (SEO) saadaan vastaamaan nykypäivän vaatimuksia.

Tekninen SEO käytettävyyden ja nopeuden kehittämiseen

Googlen Core Web Vitals -päivityksen myötä verkkosivustojen hakutulossijoituksissa tapahtui huomattavaa liikehdintää. Päivityksellä Google on pyrkinyt muokkaamaan hakukoneensa orgaanista hakutuloslistaustaan siten, että ensimmäisiltä hakutulossivuilta löytyisi linkkejä erityisesti mobiilikäytettävyyden kannalta laadukkaisiin verkkosivustoihin. Tekninen SEO on viimeistään nyt järkevää päivittää vastaamaan nykytarpeita ja ottaa seurantaan Core Web Vitalsin mittarit: LCP, CLS ja FID.

LCP (Largest Contentful Paint)

LCP on nykyisin merkittävä mittari, jonka kehittämiseen kannattaa kiinnittää erityistä huomiota. Kyse on verkkosivulle siirryttäessä näkyvän sisällön suurimman piirron nopeudesta. Sivujen mobiililatausnopeuden mittaamiseen on tarjolla useita maksuttomia työkaluja. Yleisin on Googlen PageSpeed Insight, joka tarjoaa luotettavan latausnopeustuloksen lisäksi tarkempaa tietoa sivua hidastavista resursseista ja elementeistä.

Mikäli sivu on pitkä ja sisältää paljon visuaalisia elementtejä, kannattaa LCP-arvoa lähteä kehittämään esimerkiksi estämällä sivun alareunassa, näkymättömissä olevia elementtejä latautumasta sivulatauksen yhteydessä. Sivustolla olevien kuvien koko kannattaa huomioida ja mahdollisesti pakata alle 200 kilotavun kokoon. Myös JS- ja CSS-tiedostojen koot kannattaa minimoida. LCP-arvon kehittäminen saattaa olla teknisesti monimutkainen projekti, joten sille kannattaa varata aikaa. Hyvä LCP-tulos on alle 2,6 sekuntia.

Tarkempi kuvaus LCP-arvon mittamisesta.

CLS (Cumulative Layout Shift)

CLS mittaa sivun käyttäjäkokemuksen laatua visuaalisen vakauden näkökulmasta. Mikäli sivun mitat muuttuvat vierailun aikana esimerkiksi mainosbannerin tai dynaamisen sisällön latauduttua, aiheuttaa se sivulle kumulatiivisia asettelumuutoksia. Käytännössä huono CLS-arvo ilmenee verkkosivustoilla ärsyttävänä sivun sisällön hyppimisenä näytöllä eri kohtaan. CLS-arvo on LCP-arvoa helpommin korjattavissa. Varmista että kuvien koko on selaimen tiedossa ja dynaamisella- sekä mainossisällöllä on riittävästi tilaa latautua. Hyvä CLS-tulos on alle 0,2 pistettä.

Tarkempi kuvaus CLS-arvon mittamisesta.

FID (First Input Delay)

FID mittaa vierailijan saapuessa aikaa, jolloin selain kykenee reagoimaan sivulla tehtävään vuorovaikutukseen. Tyypillinen vuorovaikutus on esimerkiksi napin klikkaaminen. FID tulosta voi kehittää mm. poistamalla käyttämättömät JavaScriptit ja välttämällä turhia kolmannen osapuolen koodeja. Hyvä FID-tulos on alle 101 millisekuntia.

Tarkempi kuvaus FID-arvon mittamisesta.

Nyt kannattaa lähteä mittaamaan, minkälaisia tuloksia sinun verkkosivustosi tuottaa. Hyviä maksuttomia työkaluja: Page Speed Insight, Search Console ja Cromeen asennettava lisäosa Web Vitals.

Luokittele tuotteet taksonomialla, unohda tagit

Mikäli sivustolla on runsaasti tuotteita, joilla on paljon erilaisia ominaisuuksia perinteisen sukupuoli-, koko- ja merkkikategorisoinnin lisäksi, kannattaa tuotteita luokitella tarkemmin taksonomiaa käyttäen. Spesifimpejä luokitteluja voivat olla urheiluvaate-esimerkissä mm. vaatteen käyttötarkoitus (polkujuoksu, mäkijuoksu jne.). Luokittelussa kannattaa pyrkiä mahdollisimman yksityiskohtaiseen tasoon, mutta huomioida, että tuotteita jää rajauksen tekemisen jälkeen riittävästi kyseiseen taksonomiaryhmään.

Taksonomiaa suunniteltaessa kannattaa huomioida myös URL-polut, jotta ne on muodostettu taksonomian mukaiseksi. Hyvin toteutettu taksonomia mahdollistaa relevanttien tuotenostojen tarjoamisen käyttäjäkohtaisesti sivustokäyttäytymisen perusteella. Suosituimmat haut -listaukset eivät auta hakukonelöydettävyyttä, hyvin toteutettu taksonomia auttaa.

Huomioi tuotevetoisilla sivuilla taksonomian hyödyntämisen lisäksi

  • Uniikit, pitkät tuotekuvaukset
  • Ei päällekkäistä tekstisisältöä sivujen kesken
  • Paljon kategoriaryhmiä, nimeä avainsanavetoisesti
  • Runsas ristiinlinkittäminen sivujen välillä
  • Toteuta metaotsikot ja -kuvaukset uniikisti ja huolellisesti tai älä ollenkaan

Tutustu myös blogiin Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto 2023!

Rami Renko BSTR

Rami Renko

Markkinoinnin asiantuntija

Kuulostiko kiinnostavalta?

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä

Kaikki yhteystiedot

Tero Luoma BSTR

Tero Luoma

Hallituksen puheenjohtaja, perustaja
Ota yhteyttä

Tilaa uutiskirje

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Uutiskirje

[UUTISKIRJE]

Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.