Matti_bstr
  • Jussi Ojala

    2017-08-25

Teknologia on kuollut

Ihmettelen päivittäin monia asioita. Pääsääntöisesti se on positiivista ja uteliasta ihmettelyä, mutta on yksi asia mikä nostaa pulssia ja rehdisti sanottuna kevyttä kapinaa. Tällä kertaa puhun teknologiasta, automaatiosta, koneista, laitteista, aplikaatioista, oikeasti ihan sama, you name it. Minun ajatuksissa nämä kaikki menee tällä hetkellä samaan kategoriaan ja se on se kategoria, minkä otsikossa lukee ”älä vaivaudu”.

Muistelen aikaa, jolloin olin noin kymmenenvuotias ja mummon antama 50 markkaa poltteli takataskussa matkalla kohti lähikauppaa. Ostoskori oli aina identtinen. Viikosta toiseen mummo valmisti junioreille keittoa ja jälkkäriksi kasan lättyjä. Mansikkahillo oli tietenkin itse tehtyä ja paistamisessa ei säästelty voita. Ruokakokemuksen kruunasi lähikaupan valmistamat tuoreet sämpylät. Mummolle se oli Malboron punainen. Silloin ennen kymmenenvuotias sai ostaa röökiä, koska tottakai kauppias tiesi, keitä me olimme. Mummo tunnettiin paremmin kuin omat sukulaiset ja meidät siinä samalla.

Ajattelen, että markkinoinnin tulisi olla ihan samanlaista. Lämmin ja kaunis muisto, joka jää mieleen ja tuo elämään ripauksen glamouria. Tällä hetkellä se ei vain ole sitä. Vuosikymmenien ajan insinöörikansaksi haukutuksi tulleille näyttää olevan vain vaikea luottaa mihinkään muuhun kuin teknologiaan. Valitettavasti tästä alunperin työkaluksi tarkoitetusta välineestä on tullut koko homman ydin. Ihmiset janoavat kokemuksia, jotka tuntuvat asioilta joita ei saa hankittua rahalla. Toisaalla me markkinoijat mietimme palaverista toiseen myyntisuppiloita, markkinointiputkia ja viiden vinkin oppaita. Hoivaaminen on hieno sana, mutta miten se oikeasti tehdään?

Ostopäätös on tunnepäätös. LinkedIn-feedisi voi kertoa jotakin aivan toista, mutta tämä on tiedetty läpi historian ja bränditutkimukset toteavat tämän toinen toisensa perään. Tunne, jota kukaan ei pysty hallitsemaan, ratkaisee lopulta sen kuka ostaa ja mistä ostaa. Taustalla on kuitenkin aina kokemus jostakin paremmasta.

Minun silmissä teknologia on kuollut. Se on kuollut niin kauan kuin siitä puhutaan asian ytimenä ja ideat jätetään sivujuoneksi. Meidät on ympäröity lukemattomilla mahdollisuuksilla ja brändinrakentajan silmin maailma on lähempänä kuin koskaan ennen. Teknologia on silta, mutta ideat sen perusta.

On mielenkiintoista seurata uusia innovaatioita, kuten Light Phone, joka mahdollistaa ainoastaan puheluiden soittamisen ja  niihin vastaamisen. Innovaation taustalla on ajatus, että meidän elämässä on liikaa häiritseviä tekijöitä: aplikaatioita, sähköposti ja somekanavat, joiden käyttöä on mahdollista vähentää huomattavasti. Mielestäni tämän tyyliset keksinnöt kertovat paljon ihmisten kiinnostuksesta laadukkaampaa elämää kohtaan. Aika on silloin prioriteettilistalla erittäin korkealla. Olen potentiaalinen asiakas tälle tuotteelle.

Mitä me voimme sitten oppia tästä kaikesta? Uskon, että kaiken ydin on ideat. Hyvät ideat erottavat meidät kaikesta muusta ympärillä ja tekevät elämänlaadusta parempaa. Ideat voisi suomentaa myös sanalla persoonallisuus. Tällä hetkellä meidän on helppo seurata muiden esimerkkiä, mutta oman tyylin löytäminen vaatii aina rohkeaa luovuutta. Lähde ensimmäisenä yrityksesi kehittämisessä liikkeelle näistä kysymyksistä. Uskon, että ne vievät ajatuksia uuteen suuntaan.

1. Miksi olette olemassa?

2. Mitä maailmasta puuttuisi jos teitä ei olisi?

3. Millaisen kokemuksen haluat luoda?

4. Mikä on teidän unelma?

Uskon, että jokaisella yrityksellä on kiinnostava tarina kerrottavana.

Ota yhteyttä

info@bstr.fi

tero-luoma-bstr

Tero Luoma

0400 918 288
tero.luoma@bstr.fi

Anniina-walsh-bstr

Anniina Walsh

040 529 5846
anniina.walsh@bstr.fi

mari-dawe-bstr

Mari Dawe

050 441 3209
mari.dawe@bstr.fi

teemu-lampinen-bstr

Teemu Lampinen

046 922 2849
teemu.lampinen@bstr.fi

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Syötä kelvollinen sähköpostiosoite.
Jokin meni vikaan. Tarkista antamasi tiedot ja yritä uudelleen.