Tempputoimittaja etsii onnen avaimia

bstr-linkedin-logo
BSTR Markkinointitoimisto

Nykyään on helppo kirjoittaa itsensä metsään, vaikka olisi kuinka kokenut toimittaja. Tarinallisuus on edelleen toki tärkeää, mutta miten sen voi yhdistää hakukoneoptimointiin? Lukeeko kukaan enää jutusta muuta kuin otsikon ja ingressin? Kirjoitettu kieli kuihtuu, kun videot valtaavat elintilaa.

Entistä lyhytjännitteisemmät lukijat vaativat aina vaan tiiviimpää tekstiä. Kiireiset diginatiivit eivät jaksa lukea liian pitkiä juttuja. Miten voi tallentaa ihmisen tarinan alle 1 500 merkkiin? Se vaatii aika paljon enemmän hikipisaroita kuin 4 000 merkin juttu kahdella väliotsikolla.

Kokeile itse kirjoittaa vetävä tarina, jossa digiammattilaisen mukaan on oltava seitsemän kertaa konepaja (tehotoistoa?), viidesti alihankkija (onko sille edes synonyymiä?) ja kolmesti investointi (armoa). Näiden sanojen viljeleminen on tärkeää, että joku löytää juttusi googlettamalla.

Kirjoittaminen on muutoksessa, kuten niin moni muukin asia nyky-yhteiskunnassa. Isot kirjaimet katoavat nopeista WhatsApp-viesteistä ja moni tuuttaa sähköpostiinkin puhekieltä. Olen monesti miettinyt, että missä kulkee raja? Kuinka paljon voimme tinkiä oikeinkirjoituksesta ilman, että suomen kieli kärsii? Vai onko vain tyydyttävä siihen, että teksteistä tulee hakukoneoptimoitua hästäg-kamaa? Voihan tietysti myös olla, että koodaamisesta tulee uusi äidinkielemme.

Niin ja sitten vielä muutama sananen tullakseni löydetyksi Googlen avulla: Lennu-koira, Alma, seksi, influenssa, ”Mitä tehdä, kun on tylsää?”, ”Miten saada poikaystävä?”, ”Miten laihtua nopeasti?”, ”Onko kyy rauhoitettu?”.  Nyt tästä taisi tulla sopivan pitkä #blogi.

Outi Myllymäki

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ota yhteyttä

Lähdetään yhdessä matkalle kohti kasvua. Mitä innostavampi matka, sitä vaikuttavampi määränpää.

Mari Dawe

Myyntipäällikkö

050 441 3209
mari.dawe@bstr.fi

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Please type your message.