[ Sisällöntuotanto ]

Liittyäkö Threadsiin vai olla liittymättä? – Mitä yrityksen on hyvä pohtia uuden somekanavan kohdatessaan?

Saana Klemola18.01.2024

Mitä hyötyjä uuden somekanavan aikaisesta valtaamisesta on, vai onko siinä järkeä ollenkaan?

Saana Klemola BSTR

Maailma on saanut taas uuden somekanavan. Threads on tullut täyttämään Twitterin, anteeksi X:n, jättämää aukkoa someuniversumissa.

Monella yrityksellä on nyt varmasti mielessä, että taasko tulee joku uusi somekanava, jossa pitäisi olla näkymässä?

Tässä blogissa pohditaan sitä, mitä hyötyjä uuden somekanavan aikaisesta valtaamisesta on, vai onko siinä järkeä ollenkaan?

Mutta ennen pohdintoja pari sanaa uudesta somekanavasta.

Siis mikä tämä Threads oikeastaan on?

Lyhyesti sanottuna Threads on Metan luoma kilpailija X:lle.

Palvelussa voi julkaista 500 merkin mittaisia sepustuksia elämästään ja aivoituksistaan. Tekstejään selventämään voi lisätä niin kuvia, videoita, äänitteitä kuin linkkejäkin.

Threadsin periaate ei juurikaan poikkea muista somekanavista: Annetaan ihmisille digitaaliset liidut, suljetaan heidät samaan paikkaan ja katsotaan mitä tapahtuu.

Koska kanava on kovin uusi ja sen esikuva on kaatumassa käyttäjiensä (ja omistajansa) öyhötykseen, on Threadsin käyttäjillä kova yritys käyttäytyä kunnolla.

Kanavassa on havaittavissa Facebookin alkuaikojen suorastaan naiivia avoimuutta. Käyttäjät kertovat täysin avoimesti elämästään ja tuntemuksistaan. Jotkut jopa tunnin välein.

Threadsin tahti on siis tiukka, mutta tunnelma on positiivisesti latautunut.

Uusia käyttäjiä tipahtelee paikalle jatkuvasti, sillä Instagram syöttää käyttäjiä paikalle mainonnan kautta. Kanavan kasvu on kovaa, mutta onko yrityksillä ja organisaatioilla sijaa Threadsissa?

Miksi yrityksen kannattaa liittyä Threadsiin tai mihin tahansa uuteen somekanavaan jo sen alkuvaiheessa?

Tällä hetkellä Threadsissa ei vielä näy paljon yrityksiä. Tämä tarkoittaa sitä, että nyt on yrityksillä kuumat hetket lähteä tekemään sisältöä Threadsiin ja saada hyvin näkyvyyttä.

Jotkut meistä saattavat jopa muistaa, miten yritysten oli helppo saada jopa tuhansia seuraajia Facebookin alkuaikoina. No nyt eletään Threadsin osalta näitä alkuaikoja.

Miksi ei kannata liittyä Threadsiin nyt heti paikalla?

Kukaan ei vielä tiedä tuleeko Threadsista pelkkä tähdenlento sometaivaalle, vai muodostuuko siitä pysyvä tähti.

Jos uuden kanavan alkuvaiheessa panostaa kovasti sisällöntuotantoon ja yleisön kasvattamiseen, on parin vuoden kuluttua ikävä huomata, että kanavaa ollaankin jo lopettamassa. Tällöin somekanavakokeilusta tulee mielenkiintoinen, mutta kallis seikkailu. Kuka vielä muistaa sellaisen kanavan kuin Vine?

Ylipäätänsä uuteen somekanavaan juoksemista kannattaa miettiä ihan rauhassa myös yrityksen brändin ja resurssien kannalta. Ovatko yrityksen asiakkaat uudessa kanavassa? Entä riittääkö yrityksessä rahkeet tuottaa uutta sisältöä tunnin välein Threadsiin?

Uusi somekanava kiinnostaa, mutta et vielä tiedä mitä sillä tekisit?

Uuteen somekanavaan hyppäämisen ei tarvitse yrityksen kannalta välttämättä tarkoittaa sitä, että siellä täytyisi alkaa tuottaa sisältöjä heti täysillä. Kanavaan voi luikahtaa myös vain katsomaan meininkiä.

Threads on kuplinut jo jonkin aikaa pinnan alla. Nyt vaikuttaa kuitenkin siltä, että kanavassa alkaa kohta kiehua. Parhaat valmiudet kanavan käyttöön saavat ne, joilla on tuntuma siitä, kuinka lämpimissä vesissä uudessa kanavassa uidaan.

Eli käytännössä, vaikka yrityksesi ei olisi vielä luomassa profiilia Threadsiin, niin yrityksesi työntekijöiden kannattaa alkaa nuuskia ja tutustua kanavan mahdollisuuksiin. Jos kanavasta kasvaa varteenotettava markkinointikanava yritykselle, on yrityksessä jo valmiudet sen haltuun ottoon, kun sen aika on.

Mitä Threadsiin on luvassa tulevaisuudessa?

Olitpa sitten yrityksen edustaja, vaikuttaja tai aivan tavallinen someselailija, on erittäin todennäköistä että Threadsiinkin tulee mahdollisuus mainostaa.

Koska somejättien on jotenkin leipänsä ansaittava, ja Threadsin omistava Meta elää jo nyt Instagramin ja Facebookin mainosrahoista, on vain ajan kysymys milloin Threadsissä nähdään ensimmäiset mainokset.

Saana Klemola BSTR

Saana Klemola

Sisällöntuottaja

Kuulostiko kiinnostavalta?

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä

Kaikki yhteystiedot

Tero Luoma BSTR

Tero Luoma

Hallituksen puheenjohtaja, perustaja
Ota yhteyttä

Tilaa uutiskirje

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Uutiskirje

[UUTISKIRJE]

Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.