viivi-blogi-muutunko-kanaksi
  • Viivi Mäkiranta

    2019-04-11

Tunteesta toimintaan

Mikä saa sinut innostumaan? Ilta ystävien kanssa, treffit lempiravintolassa tai uudet vaatteet? Entä mikä vihastumaan tai surulliseksi? Kenties vaikea tilanne töissä tai riita kumppanin kanssa? Oli asia mikä tahansa, se synnyttää sinussa tunteita. Tunteet puolestaan jättävät sinuun muistijäljen. Ne ovat asioita, joihin palaat mielessäsi, joita odotat, joita pelkäät, joihin haluat kenties vaikuttaa. Ne ovat asioita, joilla on sinulle merkitystä ja jotka saavat sinut toimimaan. Yksinkertaista, eikö totta?

Sama logiikka pätee yrityksen markkinointiin: muistijälki ja toiminta vaativat kaverikseen tunnereaktion. Ilman tunteita markkinointi ei jää mieleen. Maailma on täynnä loistavia esimerkkejä tästä. Ota vaikka 10 sekuntia ja mieti näkemiäsi mainoksia. Millainen mainos sinulla nousee mieleen? Mainoksen synnyttämä tunnereaktio saattoi olla positiivinen tai kenties jopa ärsyttävä, mutta muistat sen. Voitko sanoa samaa mainoksesta, joka ei koskettanut sinua mitenkään? Itse en ainakaan keksi yhtäkkiä yhtään. Minulla esimerkiksi nousi ensimmäisenä mieleen Mercedes Benzin naistenpäivän mainos, joka on loistava kannanotto naisten ja miesten väliseen tasa-arvoon. Tasa-arvo puolestaan on asia, jota pidän korkeassa arvossa.

Markkinoinnin tulee olla aitoa. Tunteita synnytetään asioilla, joihin ihmisillä on mielipide, jotka koskettavat tai joihin ihminen voi samaistua. Nojaa rohkeasti yrityksesi arvoihin ja tuo ne esiin markkinoinnissa. Älä tee niin kuin kaikki muutkin vain siksi, että se on turvallista. Sinusta ei tule ykköstä, ellet erotu massasta. Ole rohkeasti juuri sitä, mitä oikeasti olet ja saatat yllättyä saamastasi reaktiosta. Muista, että päälleliimattu kaunistelu ei johda mihinkään. Markkinoinnin tulee linkittyä saumattomasti yrityksen kaikkeen toimintaa, sillä irrallisena se ei kanna pitkälle.

Kaupankäynnin kannalta positiiviset, vaikuttavat ja koskettavat asiat toimivat paremmin kuin ärsyttävät. Ehkä joku innostuu myös ärsyttävästä markkinoinnista, mutta ainakin itselleni se on ehdoton ei. Kuitenkin pahinta, mitä markkinoinnilla voidaan tehdä, on olla mitäänsanomaton. Mitäänsanomattomuus on hukkaan heitettyä rahaa. Tällainen markkinointi ei jää mieleen, eikä sen vuoksi myöskään synnytä toimintaa. Markkinointia tulisikin tarkkailla aina investoinnin näkökulmasta. Hyvistä ideoista ja laadukkaasta materiaalista kannattaa maksaa, sillä tällöin markkinointi moninkertaistaa siihen sijoitetut eurot. Jos euroja on käytettävänä vain vähän, tulee kanava miettiä tarkkaan.

Hyviä keinoja mieleenpainuvaan markkinointiin on ajankohtaisiin ja puhuttaviin aiheisiin tarttuminen sekä tärkeän asian puolesta puhuminen. Muista kuitenkin ottaa huomioon hyvät tavat sekä yrityksen työntekijät. On tärkeää, että yrityksen arvot ovat läpinäkyviä, että työntekijät tietävät millaisten asioiden takana he seisovat edustaessaan yristystäsi. Ihmisten henkilökohtaiset arvot ovat tärkeitä ja niitä tulee kunnioittaa. Pitämällä yrityksen arvot läpinäkyvinä huolehdit samalla siitä, että yritykseesi hakeutuvat töihin sellaiset henkilöt, jotka haluavat edustaa samoja arvoja.

Jos kaipaat apua ideointiin tai sinulla on jo olemassa loistoidea, mutta tarvitset sille toteuttajan, otathan yhteyttä. Minä ja muu tiimimme olemme täällä sinua varten.

Aurinkoisin terkuin,
Viivi

Haluatko blogistamme muistutuksen?

Lähetämme pari kertaa kuukaudessa blogilinkit suoraan sähköpostiisi ja pysyt perillä markkinoinnin uusista tuulista.

Ota yhteyttä

info@bstr.fi

tero-luoma-bstr

Tero Luoma

0400 918 288
tero.luoma@bstr.fi

Anniina-walsh-bstr

Anniina Walsh

040 529 5846
anniina.walsh@bstr.fi

Mari Dawe

050 441 3209
mari.dawe@bstr.fi

teemu-lampinen-bstr

Teemu Lampinen

046 922 2849
teemu.lampinen@bstr.fi

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Syötä kelvollinen sähköpostiosoite.
Jokin meni vikaan. Tarkista antamasi tiedot ja yritä uudelleen.