[ Brändi | Elintarvike | Graafinen suunnittelu | Pakkaussuunnittelu ]

Tuotteen ilme elää ja henkii brändiäsi

Elina Rannanjärvi30.08.2023

Ole aito, ole rehellinen, ole brändisi.

Elina Rannanjärvi BSTR

Ole aito, ole rehellinen, ole brändisi. Siinä ehkä kolme tärkeintä peruspilaria brändin rakentamiseen. Nämä samat asiat pätevät luonnollisesti myös silloin, kun lähdet suunnittelemaan tuotettasi ja vielä siinäkin kohtaa, kun suunnittelet tuotteellesi pakkausta ja sen visuaalista ilmettä. Visuaalisen ilmeen, pakkauksen tai etiketin materiaalivalintojen ja myös sisällön tulisi seurata johdonmukaisesti brändin arvoja ja puhua brändin kieltä. Nykypäivän kuluttaja huomaa kyllä, jos jossain kohdassa on joustettu tai tehty vähän ”sinne päin”.

Kenelle pakkaus juttelee?

Tee itsellesi selväksi kuka tuotettasi ostaa, kuka on kohderyhmäsi. Tämä on tärkeä tieto, kun suunnitellaan pakkauksen visuaalista ilmettä. Asiakkaasi on todennäköisesti tutustunut jo brändiisi ja tehnyt ostopäätöksen ennen kivijalka- tai verkkokauppaan astumista. On tärkeää, että lunastat odotukset myös siinä kohtaa, kun asiakkaasi saa tuotteen käteensä ja tarkastelee sitä fyysisesti.

Brändinmukaisia valintoja

Brändin kautta on helppo perustella, miksi ja millä perusteella tietyt valinnat on tehty. Millaisia fontti- tai värivalintoja tehdään? Mikä on visuaalinen tyyli, jota noudatetaan? Onko visuaalinen ilme minimalistinen, täynnä väri-ilottelua vai romanttisilla elementeillä koristeltu? Minkä tuntuinen materiaali pakkaukseen tai etikettiin on valittu, onko painopinnoissa käytetty efektejä, kohokuvioita tai metallinhohtoisia sävyjä?

Selkeää ja lainmukaista viestintää

Vaikka visuaalisuus on tärkeää, se ei saa silti mennä luettavuuden ja ymmärrettävyyden edelle. Ensisijaisesti on huolehdittava, että lain vaatimat pakolliset pakkausmerkinnät ovat selkeästi ja loogisesti löydettävissä. Sen jälkeen jäljelle jäävään tilaan luodaan erottuvaa ja brändin näköistä lisätietoa tuotteesta tai valmistajasta. Pakkauksen käytöstä mediapintana ja hyvä check-lista tarvittavista merkinnöistä ja huomioista elintarvikepakkauksessa löytyy aikaisemmasta blogikirjoituksestamme: Pakkaus on elintarvikkeen tärkein mediapinta

Ja muista: vaikka jotkin pakolliset tiedot tuntuvat tylsiltä, niitä ei tarvitse esittää tylsästi. Nappaa seuraavalla kauppareissulla käteesi esimerkiksi Oatlyn kaurajuoma ja katso miten he toteuttavat pakkauksissa omaa brändiään. Asiat voi esittää myös jännittävästi ja rohkeasti omalla tavallaan. Brändisi sielu ja tapa viestiä voi välittyä myös näiden ”tylsien” ja pakollisten merkintöjen kohdalla. Ota pakkauspinnasta kaikki irti!

Auta asiakastasi

Ole kuluttajan puolella ja helpota hänen elämäänsä selkeillä viesteillä, merkinnöillä ja tuotetiedoilla. Jos kuluttaja joutuu itse selvittämään kryptisiä pakkausmerkintöjä tai kummallisia sanavalintoja, hän todennäköisemmin jättää tuotteen kaupan hyllyyn.

Pelkkien symbolien lisäksi avaa sanallisesti esimerkiksi kierrätysmerkinnät, mihin kuluttaja voi käytön jälkeen lajitella korkin, kartonkiholkin, muovikalvon tai koko pakkauksen sellaisenaan. Näin helpotat kuluttajan arkea ja jätät hänelle tuotteen käytöstä hyvän maun suuhun. Seuraavalla kerralla hän todennäköisemmin tarttuu tuotteeseesi uudestaan, kun ainakin sen kierrättäminen on jo tuttua.

Erotu, erotu, erotu ja ole rohkea

Älä tuijota liikaa mitä ja millaista kilpailijasi tekevät vaan tee rohkeasti omia valintoja. Sillä erotut. Valitse tuotteesi etikettiin, vaikka vain yksi painoväri ja käytä samaa tyyliä läpi koko tuoteryhmän. Se ei tarkoita, että tuote olisi tylsän näköinen. Ammattitaitoinen suunnittelija saa kyllä tuotteesi erottumaan yhden painovärinkin kanssa. Avaa syy valinnalle etiketissä ja kerro, että etiketit painetaan yhdellä painovärillä siksi, että haluamme säästää painovärejä ja sitä kautta kemikaalikuormaa.

Kaupoissa kiertely ja tuotteiden hypistely on loistava keino tehdä omaa tutkimustyötä. Sen avulla selvität, millaisia pakkauksia, visuaalisuutta ja materiaaleja kauppojen hyllyiltä löytyy, mikä siellä erottuu ja mikä jää piiloon. Myös kauppiaat ja myyjät ovat loistava apu kertomaan omista kokemuksistaan pakkauksista. He kun ovat koko ajan asiakasrajapinnassa kuuntelemassa kuluttajien näkemyksiä ja kokemuksia.

Pakkaus tuo brändin kylään

Pakkaus ei ole irrallinen osa yritystäsi tai brändiäsi. Pakkaus on tärkeässä roolissa, kun se matkaa asiakkaasi mukana kotiin. Se on kuluttajalle konkreettinen kosketuspinta brändiisi. Pidä rohkeasti kiinni arvoistasi, tavoistasi toimia sekä brändisi visuaalisesta identiteetistä ja puhetavasta myös pakkausta suunniteltaessa. Anna niiden näkyä pakkauksessa ja muista vaalia arvojasi myös seuraavaa pakkausta suunniteltaessa.

Elina Rannanjärvi BSTR

Elina Rannanjärvi

AD

Kuulostiko kiinnostavalta?

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä

Kaikki yhteystiedot

Tero Luoma BSTR

Tero Luoma

Hallituksen puheenjohtaja, perustaja
Ota yhteyttä

Tilaa uutiskirje

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Uutiskirje

[UUTISKIRJE]

Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.