09.11.2017
Luultavasti jokainen meistä suomalaisista tunnistaa Suomen Luonnonsuojeluliiton tunnuksessa hymyilevän norpan. Norppagrafiikan teki graafikko Erik Bruun vuonna 1974, ja teoksen motiivi oli tehdä uhanalaisesta eläimestä sympaattinen hahmo, joka herättää ihmisissä suojelunhalua raivon sijaan. Tässä grafiikka onnistui, ja norppa valittiin jopa Suomen Luonnonsuojeluliiton tunnukseksi.
Suomen Luonnonsuojeluliitto ei kuitenkaan ole ainoa norppagrafiikan hyödyntäjä. Norjalainen tapahtuma Seal Feast, jossa rohkaistaan valmistamaan hylkeenlihasta erilaisia maukkaita ruokia, on myös ottanut kuvan käyttöön markkinoinnissaan – ilman Bruunin lupaa. Grafiikan käyttäminen luvatta on jo kyllin vakava juttu, mutta suurempi ongelma mielestäni on kuvan alkuperän ja mainoskäytön eettinen ristiriita. Tapahtumanjärjestäjät haluavat syödä eläimen, jota graafikko haluaa suojella.
Kuten johtamista yleensä, myös markkinoinnin johtamista ohjaavat yrityksen tai yhteisön arvot. Norjalaiselle tapahtumanjärjestäjälle hylje on herkkupala, Bruunille kaikkea muuta. Ristiriita arvoissa – onko norppa parhaimmillaan lautasella vai järvessä – antaa ristiriitaisen kuvan yleisölle, minkä valossa on vaikea ymmärtää miksi kuvaa on edes harkittu norjalaiskampanjaan.
Parhaimmillaan arvot ovatkin yrityksen eettinen ja moraalinen selkäranka: rauhanjärjestö ei hyväksy sponsorirahaa asevalmistajalta tai vegaaniyhdistys tee yhteistyötä nahkavaatteita tuottavan yrityksen kanssa. Jos sinänsä hyvä kampanjaidea antaa lämpimien perhearvojen mukaan toimivasta yrityksestä röyhkeän kuvan, se nakertaa brändiä ja kannattaa jättää toteuttamatta.
Arjessa ja päätöksenteon hetkellä syvällisesti pohditut ja yhdessä muotoillut arvot helpottavat ja nopeuttavat jokapäiväistä toimintaa. Kun on selvää, millaisten periaatteiden mukaan toimimme ja toisaalta emme toimi, kaikki tekeminen virtaviivaistuu.
Markkinoinnin johtaminen ei ole tästä poikkeus. Se rajoittuu valitettavan usein pelkästään markkinointikalenterin laatimiseen mikä sekin on tyhjää parempi, mutta merkityksellisyys ja tehokkuus tulevat markkinointiin hieman syvällisempien metodien kautta. Kun mietitään mitä markkinoinnilla halutaan saavuttaa ja millaisia arvoja sen halutaan loistavan, markkinointi muuttuu kulusta johdetuksi liiketoimintaa tukevaksi toiminnoksi.
Merkitystä on myös henkilökohtaisilla arvoilla. Kannattaa pohtia säännöllisin väliajoin sopivatko työpaikan arvot ja omat arvot yhteen, koska ristiriita raastaa ja uuvuttaa eikä tee hyvää kummallekaan osapuolelle. Yhteiset arvot puolestaan tuovat varmuutta ja kun kuljetaan samaan suuntaan, tulokset ovat huimasti parempia.
Bruun antoi lopulta luvan norjalaisille norppagrafiikan käyttöön korvausta vastaan. Ottamatta tässä nyt julkisesti kantaa onko norppa mielestäni syötävä vai suojeltava, minä en olisi antanut. En olisi norjalaisena kyllä pyytänytkään.
[UUTISKIRJE]
Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.