rami-renko-bstr
  • Rami Renko

    2017-10-19

Miten verkkokirjoittaminen eroaa kirjoittamisesta?

Verkkokirjoittaminen on täysin oma lajinsa, sillä internetissä julkaistavalle sisällölle kohdistuu paljon vaatimuksia. Sisällön määrä verkossa on valtava, joten kaikki sivujen hakukoneoptimointiin vaikuttavat tekijät on otettava huomioon asiakkaan tavoittamiseksi. Tekstisisällöllä on eri tekijöistä isoin vaikutus hakukoneisiin.

Verkkokirjoittaminen alustan mukaisesti

Uusasiakashankinta on yrittäjille entistä vaikeampaa kovan kilpailutilanteen vuoksi ja samalla se on myös yksi yrityksen tärkeimmistä osa-alueista luonnollisen asiakaspoistuman vuoksi. Sisältö joka ei tavoita asiakkaita on käytännössä merkityksetöntä, mutta sisältökirjoittaminen onnistuessaan mahdollistaa hyvin optimoidut sivut ja voi tarjota yritykselle tärkeimmän kanavan uusasiakashankintaan.

Verkkokirjoittaminen ei ole aina helppoa ja onnistuminen vaatii kirjoittajalta kurinalaista sitoutumista hakukonelöydettävyyden lainalaisuuksiin. Kyse on tasapainottelusta mm. sisällön optimoinnin, myyvän tekstin ja luovan kirjoittamisen välillä. Mitä enemmän sisällön optimoinnissa tehdään kompromisseja, sitä vähemmän teksti tavoittaa ihmisiä. Asian toinen puoli on kuitenkin se, ettei paljon lukukertoja saavuttavasta tekstistä ole mitään hyötyä, ellei sisältö ole mielenkiintoista ja vangitse lukijaansa.

Yrityksien verkkosivujen sisällöstä tavoitetaan yli 90 % internet-selaimen osoitekentän tai Google-haun välityksellä. Googlessa tehdään Suomessa päivittäin satoja tuhansia yrityksiin kohdistuvia hakuja ja sen vuoksi Google on yrityksille ylivoimaisesti tärkein kauppapaikka. Ei siis ihme, että kilpailijoiden yläpuolelle pääsy on hakutuloksissa tärkeää.

Hakusana tavoittaa käyttäjäystävällisen sisällön

Google on jatkanut käyttäjäystävällisten ja poikkeuksellisen kiinnostavien verkkosivustojen buustaamista hakutulossijoittelussa. Entisajan optimointikikkailuilla ei pysty tuottamaan enää merkittävää lisäarvoa, vaan kaiken keskiössä on tekstisisältö. Google-sijoituksiin vaikuttavia seikkoja on noin 200 kpl, mutta tekstisisältö on tärkein. Mikä sitten luokitellaan laadukkaaksi sisällöksi? Googlen mukaan sivusto, jossa vietetään paljon aikaa ja joka käsittelee aihealuetta mahdollisimman kattavasti tuoden vierailijoilleen vastauksia.

Yrityksien verkkosivustoille kirjoittaminen vaatii kirjoittajalta tavallista enemmän, koska huomioitavia seikkoja riittää, eikä mistään kannata oikoa. Asiaan tulee suhtautua positiivisena mahdollisuutena. Kirjoittajalla on käytössään keinoja saada tekstinsä luetuksi. Verkkokirjoitus perustuu aina sivun tavoitteeseen. Tavoite konkretisoidaan sisältöoptimoitavan avainsanan tai avainsanaparin käytöllä.

Sisältöoptimoinnin 10 vaikutinta:

  1. Google priorisoi otsikot pisteytyksissään korkealle. Hyödynnä avainsanatutkimuksen perusteella selviettyä avainsanaa sivun pääotsikossa ja ainakin yhdessä alaotsikossa. Tehokkaimman vaikutuksen saat käyttämällä avainsanaa perusmuodossa heti otsikon alussa.
  2. Backlinkon tutkimuksen mukaan sivuston sanojen lukumäärä korreloi merkittävästi hakutulossijoituksen kanssa. Tutkimuksen mukaan Googlen ensimmäisen hakutulossivun laskeutumissivuilla oli keskimäärin yli 2000 sanaa (kovan kilpailun toimiala). Ihannepituutta Google ei määrittele, mutta se arvottaa pidemmän tekstisisällön laadukkaammaksi kuin lyhyen. Yleisohjeistuksen mukaisesti, kirjoita vähintään 300 sanaa sivua kohden.
sisallon-optimointi
sisallon-optimointi
  1. Sivun tärkeimmän avainsanan tulee löytyä sivun leipätekstistä muita sanoja useammin. Se on hakukoneelle merkki sivun relevanttiudesta. Sanan käyttämistä liikaa (yli 5 %) tulee kuitenkin välttää, koska se tulkitaan liiaksi kikkailuksi ja vaikuttaa näin optimointiin negatiivisesti.
  2. Avainsanan tulee löytyä ensimmäisestä tekstikappaleesta ja ensimmäisen 100 merkin joukosta, mielellään perusmuodossa. Jos avainsana muodostuu sanaparista esim. ”fysioterapia Jyväskylä”, tulee molempien sanojen löytyä ensimmäisestä tekstikappaleesta ja mielellään samasta lauseesta. Sanojen järjestys on tärkeä säilyttää.
  3. Google tunnistaa sanojen merkitykset ja kategorioi sanoja. Käytä tärkeimmästä avainsanasta tekstissäsi myös synonyymejä. Näin Google tulkitsee, että aihepiiristä kerrotaan laajasti. Saman aihealueen sanoja kutsutaan niche-sanoiksi.
  4. Käsikirjoitettavan sivun tärkeimmän avainsanan käyttöä tulee välttää sivuston muilla sivuilla, koska se vaikuttaa optimointiin negatiivisesti. Google näkee laadukkaan sivuston tietopankkina, joka kategorioi aihealueet selkeästi.
  5. Muotoile tekstiä siten, että siitä on mahdollista tehdä ristiinlinkityksiä sivuston sisällä. Ristiinlinkityksellä tarkoitetaan linkkejä tekstistä sivuston muille sivuille. Lisäksi kannattaa vaalia linkitysmahdollisuuksia myös muille verkkosivustoille, kuten jälleenmyyjien tai valmistajien sivuille.
  6. Hakukoneet pitävät erityisen tärkeänä tietoa, joka näkyy heti sivulle siirtymisen jälkeen. Tärkein sisältö tulee olla heti näkyvissä. Tämä kannattaa ottaa huomioon ulkoasua suunniteltaessa varsinkin pääkuvan korkeuden osalta.
  7. Mikäli kirjoittaja vastaa myös kuvien viennistä sivustolle, toimivat myös kuvatiedoston nimeäminen, title- ja alt-tekstit Googlelle merkkinä relevantista sisällöstä. Kuvatiedoston nimeäminen on tärkeä huomioida jo ennen kuvan lataamista kuvapankkiin. Ääkkösiä ei tule käyttää.
  8. Kirjoitusvirheet vaikuttavat sivun optimointiin negatiivisesti, joten oikoluku täytyy aina suorittaa kiireestä huolimatta.

Ota yhteyttä

info@bstr.fi

tero-luoma-bstr

Tero Luoma

0400 918 288
tero.luoma@bstr.fi

Anniina-walsh-bstr

Anniina Walsh

040 529 5846
anniina.walsh@bstr.fi

mari-dawe-bstr

Mari Dawe

050 441 3209
mari.dawe@bstr.fi

teemu-lampinen-bstr

Teemu Lampinen

046 922 2849
teemu.lampinen@bstr.fi

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Syötä kelvollinen sähköpostiosoite.
Jokin meni vikaan. Tarkista antamasi tiedot ja yritä uudelleen.