19.10.2017
Verkkokirjoittaminen on täysin oma lajinsa, jossa kokematon tekee tekee helposti virheitä. Oikein toteutettu SEO-sisältö mahdollistaa sisällön hyvän löytymisen hakukoneista. Sisällön määrä verkossa on valtava, joten kaikki sivujen hakukoneoptimointiin vaikuttavat tekijät on otettava huomioon asiakkaan tavoittamiseksi.
Uusasiakashankinta on yrittäjille entistä vaikeampaa kovan kilpailutilanteen vuoksi ja samalla se on myös yksi yrityksen tärkeimmistä osa-alueista luonnollisen asiakaspoistuman vuoksi. Sisältö joka ei tavoita asiakkaita on käytännössä merkityksetöntä, mutta sisältökirjoittaminen onnistuessaan mahdollistaa hyvin optimoidut sivut ja voi tarjota yritykselle tärkeimmän kanavan uusasiakashankintaan.
Verkkokirjoittaminen, eli SEO-sisällön tuottaminen ei ole aina helppoa Onnistuminen vaatii kirjoittajalta kurinalaista sitoutumista hakukonelöydettävyyden lainalaisuuksiin. Kyse on tasapainottelusta mm. sisällön optimoinnin, myyvän tekstin ja luovan kirjoittamisen välillä. Mitä enemmän sisällön optimoinnissa tehdään kompromisseja, sitä vähemmän teksti tavoittaa ihmisiä. Asian toinen puoli on kuitenkin se, ettei paljon lukukertoja saavuttavasta tekstistä ole mitään hyötyä, ellei sisältö ole mielenkiintoista ja vangitse lukijaansa.
SEO-sisältö ei eroa sisällöllisesti verkkosivustolle toteutettavista tavanomisista teksteistä ja kuvista, mutta hyvin toteutettu SEO-sisältö noudattaa hakukoneoptimoinnin lainalaisuuksia. Sisältö suunnitellaan siten, että tekstissä annetaan painotusta tehokkaiksi havaituille avainsanoille, joita käytetään ja sijoitellaan tekstiin oikeisiin kohtiin ja riittävä määrä.
Yrityksien verkkosivujen sisällöstä tavoitetaan yli 90 % internet-selaimen osoitekentän tai Google-haun välityksellä. Googlessa tehdään Suomessa päivittäin satoja tuhansia yrityksiin kohdistuvia hakuja ja sen vuoksi Google on yrityksille ylivoimaisesti tärkein kauppapaikka. Ei siis ihme, että kilpailijoiden yläpuolelle pääsy on hakutuloksissa tärkeää.
Google on jatkanut käyttäjäystävällisten ja poikkeuksellisen kiinnostavien verkkosivustojen buustaamista hakutulossijoittelussa. Entisajan optimointikikkailuilla ei pysty tuottamaan enää merkittävää lisäarvoa, vaan kaiken keskiössä on tekstisisältö. Google-sijoituksiin vaikuttavia seikkoja on noin 200 kpl, mutta tekstisisältö on tärkein. Mikä sitten luokitellaan laadukkaaksi sisällöksi? Googlen mukaan sivusto, jossa vietetään paljon aikaa ja joka käsittelee aihealuetta mahdollisimman kattavasti tuoden vierailijoilleen vastauksia.
SEO-sisällön tuottamisessa huomioitavia seikkoja riittää, eikä mistään kannata oikoa. Asiaan tulee suhtautua positiivisena mahdollisuutena. Kirjoittajalla on käytössään keinoja saada tekstinsä luetuksi. Verkkokirjoitus perustuu aina sivun tavoitteeseen. Tavoite konkretisoidaan sisältöoptimoitavan avainsanan tai avainsanaparin käytöllä.
Nyt kun on käsitelty SEO-sisältöisen tekstintuotannon perusasiat, niin seuraana on vuorossa edistyneempi taso. Tutustu blogiin Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto 2023!
[UUTISKIRJE]
Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.