Näyttökuva 2018-12-05 kello 10.43.36
  • bstr-b-60x60
    BSTR Markkinointitoimisto

    2018-12-05

Vinkit myynnin kasvattamiseen verkossa

Vuonna 2017 Google, Suomen Yrittäjät ja Vainu tutkivat suomalaisten pk-yritysten digitaalisuuden hyödyntämistä myynnissä ja markkinoinnissa. 67 700 yrityksestä 79 prosentilla on staattiset verkkosivut, mutta ei lainkaan aktiivista myynnin tavoittelua verkosta. Nykypäivän sivustolla pitäisi lähtökohtaisesti rakentaa sivusto valmiina kehittämään sitä ja ostopolkuja jatkuvasti, ei jättää sivustoa leijailemaan.

Digitaalisten työkalujen avulla on nykyään helppo selvittää mitä sivuilla tehdään, miten sieltä etsitään tietoa ja mikä on turhaa. Potentiaalisia asiakkaita voi ohjata haluttuun suuntaan ja jopa jättämään yhteystiedot kontaktointia varten. B2B-puolella voidaan hankkia lämpimiä liidejä myynnin yhteydenottoa varten ja kuluttajapuolella voidaan tarjota sisältöä tai toiminnallisuuksia, joiden vuoksi asiakas haluaa palata aina uudelleen. Verkkokaupoissa tärkeintä on tietenkin ostotapahtumien lisääntyminen.

Tässä muutamia vinkkejä verkkosivujen kehittämiseen.

Päivitä sivustoa ahkerasti

Parhaassa tapauksessa sivustoa luodessa otetaan huomioon jatkuva kehittäminen. Sivustoa rakentavan yhteistyökumppanin kanssa voidaan esimerkiksi sopia sivuston luonti tiettyyn pisteeseen ennen julkaisua ja jatkaa tiivistä yhteistyötä koko sivuston elinkaaren ajan. Tekninen kehittäminen tekee osien toiminnasta sujuvampaa ja lisää uusia käteviä ominaisuuksia. Aktiivinen sisällöntuotanto pitää sivuston ajankohtaisena ja kohderyhmää kiinnostavana.

Analysoi sivustoa

Nykytekniikka tarjoaa mahtavia analysointityökaluja sivuston kehittämiseksi. Ihmisten käyttäytymistä sivustolla voidaan seurata tekniikan avulla, joka mahdollistaa korjausliikkeitä. Kaikkea ei voi tietää sivuja luotaessa, mutta valmius kehittää sivustoa sen julkaisun jälkeen varmistaa sivuston olevan entistä kiinnostavampi. Esimerkiksi Grazy Eggin lämpö- ja klikkauskarttojen avulla nähdään miten sivuilla oikeasti liikutaan ja mitä linkkejä klikataan, eikä sivuston toimivuus ei jää oletuksien varaan. Analyticsin avulla saa valtavan määrän dataa siitä kuinka sivuille tullaan ja mitä sieltä haetaan. Ihmiset käyttäytyvät netissä pitkälti intuitiolla, joten työpöydällä suunniteltu logiikka ei välttämättä toimi käytännössä. Ole siis valmis korjausliikkeisiin.

Sivut eivät silti riitä

Pelkät timanttiset sivut eivät kanna ostotapahtumaan asti. Ensinnäkin sivut täytyy löytää. Kilpailluilla aloilla hakukoneoptimoinnin lisäksi tarvitaan erilaisia ostopolkuja, jotta potentiaaliset asiakkaat löytävät yrityksesi sivut. Hyödynnä verkon kanavia ohjataksesi asiakkaat luoksesi. Huomioi erilaiset ostajapersoonat ja ostoprosessin erilaiset vaiheet, kun suunnittelet digitaalista markkinointiasi.

Asiakaspalvelu verkossa

Verkossa voi erottua edukseen aktiivisella asiakaspalvelulla. Tekniikan avulla voidaan automatisoida paljon, mutta myös panostus henkilökohtaiseen palveluun auttaa asiakasta sitoutumaan yritykseesi. Ihmiset myös odottavat saavansa palvelua silloin kuin itse haluavat.

Palvelumuotoilu avuksi

Sivuston kehittämisessä voidaan käyttää palvelumuotoilua hyväksi. Voit esimerkiksi personoida asiakkaasi ja miettiä, mitä tietyn tyyppiset persoonat odottavat. Sivuston käyttöä voidaan testata koeyleisöllä ja tehdä muutoksia sen mukaan. Suuri osa käyttäjistä vain silmäilee sivustoja, joten kannattaa rakentaa sivustot sen mukaan ja tukisanoja etsimistä varten. Nettisivuilla käytetty aika on lyhyt.

Suosittelu

Muilta saatu palaute on tärkeä sysäys päätökselle. Tuo verkkosivuille referenssejä ja asiakkailta saatuja palautteita. Mieti mahdollisuutta antaa asiakkaalle mahdollisuus kommentoida ja jakaa mielipiteitään tuotteistasi/palveluistasi verkkosivusi kautta muille. Älä pelkää avoimuutta, sillä annettua palautetta osataan etsiä.

Ostoprosessi on emotionaalinen

Digitalisaatio ja automatisointi ovat välineitä tehostamaan myyntiä, mutta automatisointi tarvitsee tuekseen puhuttelevaa viestintää: sisältöä, joka saa aikaan reaktioita. Tunteet vaikuttavat aina ostopäätökseen, uskottelimme itsellemme mitä tahansa. Erityisesti verkossa ihminen kuluttaa mielellään sisältöä, joka vetoaa emotionaaliseen puoleen ja on helppoa omaksua. Tämä pätee tutkitusti ostoprosessiin. Täytyy myös muistaa ostajien olevan erilaisia. Toiset haluavat lukea paljon tietoa ja teknisiä ominaisuuksia tukeakseen omaa ostopäätöstä, toiset ovat impulsiivisempia. Huomioi ihmisten erot ostajana.

 

Ota yhteyttä

info@bstr.fi

tero-luoma-bstr

Tero Luoma

0400 918 288
tero.luoma@bstr.fi

Anniina-walsh-bstr

Anniina Walsh

040 529 5846
anniina.walsh@bstr.fi

mari-dawe-bstr

Mari Dawe

050 441 3209
mari.dawe@bstr.fi

teemu-lampinen-bstr

Teemu Lampinen

046 922 2849
teemu.lampinen@bstr.fi

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Syötä kelvollinen sähköpostiosoite.
Jokin meni vikaan. Tarkista antamasi tiedot ja yritä uudelleen.