23.03.2022
BSTR:n graafiset suunnittelijat koostivat parhaat vinkkinsä kiinnostavan visuaalisen sisällön luomiseen.
Sosiaalisessa mediassa on kiinnostavien tekstisisältöjen lisäksi avainroolissa myös visuaalinen sisältö.
Millainen kuvamaailma yrityksellenne on määritelty? Kaiva brändikirja tai graafinen ohjeisto esiin ja inspiroidu! Usein yritykselle on luotu visuaaliseen kuvakerrontaan ohjeet ja esimerkkejä siitä mistä perspektiivistä asiat esitetään valokuvissa, mikä fiilis kuvista välittyy ja millainen sävymaailma on.
Etenkin Instagramissa visuaalisuus on tärkeässä roolissa. Feed näyttää ammattimaiselta, kun se on yhtenäinen ja suunniteltu. Toistuuko feedissäsi jokin tietty muoto kuvasta toiseen, vai muodostuvatko rivit esimerkiksi kolmen sarjoissa. Lisäksi Instagramissa saat tallennettua tarinat aihealueittain kohokohtiin, joiden kansikuvat voidaan vaihtaa vaikkapa brändin mukaisiin ikoneihin. Instagramissa voit esimerkiksi luoda kohokohdille brändisi mukaiset kansikuvat, luoda samasta aiheesta kolmen kuvan sarjan, pitää kuvien sävymaailman yhtenäisenä tai jatkaa samaa graafista elementtiä kuvasta toiseen.
Mikäli kuvatyyliinne kuuluu yhtenäinen sävymaailma, kannattaa avuksi kaivaa kännykän sovelluskaupasta jokin kuvankäsittelyohjelma. Esimerkiksi Adobe Lightroomilla saat luotua ja tallennettua omat asetukset, joita käyttämällä kuviin saa napattua yhtenäisen sävymaailman. Tokikin, jokainen kuvausolosuhde on erilainen, joten esimerkiksi kuvien valoisuutta kannattaa aina säätää myös erikseen. Sama filtteri voi olla hyvin erinäköinen varjoisessa kuin valoisassa olosuhteissa.
Kuvaa luonnonvalossa aina kun mahdollista. Vältä sekavaloa. Säädä kuvia aina, muokkaamaton kuva näyttää usein flatkulta. Pienikin valoisuuden ja varjojen nosto sekä kontrastin säätö tekee ihmeitä.
Canva on kätevä työkalu, mikäli haluat luoda esimerkiksi asiakastestimonaaleja sosiaalisen median feedille ja pitää graafisen ilmeen yhtenäisenä. Sivustolla saat tuotua väripaletin, fontit, logot, ikonit ja muodot sekä tallennettua brändikuvat kansioihin. Canvaan voidaan luoda yrityksenne ilmeellä erilaisia pohjia, joihin on aina helppoa vaihtaa uutta sisältöä. Saat luotua myös videopohjia, joihin voi animoida grafiikkaa ja kuvia.
Käytä tarinoissa tarroja ja giffejä! Liikkuva kuva pysäyttää somessa hyvin. Älä kuitenkaan lähde laukalle, harkittuna ja juuri oikealla valinnalla saat tuotua enemmän kuin övereillä. Tai hei, jos överit ovat teidän juttu niin miksipä ei! Kaikki riippuu siitä, millainen on tone of voicenne, onko se vakavampaa vai saako olla ripaus (tai ripakopallinen) huumoria mukana.
Visuaalisesti saavutettavassa, tekstiä sisältävässä kuvassa on huomioitu riittävä kontrasti tekstin ja taustan välillä. Teksti on mahdollisimman isolla, boldilla fontilla ja se on sijoitettu mahdollisimman rauhallisen taustan päälle. Tärkeä tekstisisältö täytyy myös kertoa myös julkaisussa – näin informaatio ei jää ainoastaan kuvan varaan. Nykyään myös useimpien somekanavien kuviin saadaan lisättyä alt-tekstit. Alt-teksti avaa kuvan sisällön näkövammaiselle, lukijalaitetta käyttävälle henkilölle. Alt-tekst ei ole kuitenkaan yhtä kuin otsikko tai julkaisuteksti. Tarkempia ohjeita löydät täältä (Näkövammaisten liitto).
Huomioi myös sisällössäsi, että ihmisiä kiinnostavat ihmiset. Aito sisältö on samaistuttavaa ja kiinnostavaa, joten tuo rohkeasti omaa juttuasi sosiaalisessa mediassa. Näillä vinkeillä kehityt sosiaalisen median taituriksi!
[UUTISKIRJE]
Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.