rami-renko
  • Rami Renko

    2018-11-16

Web Summit 2018 tarjosi paljon ja vielä enemmän

 

Web Summit 2018 tarjosi väkevän paketin tietoa markkinoinnin ammattilaisille. Portugalin pääkaupungissa Lissabonissa järjestetty nelipäiväinen markkinointialan tapahtuma keräsi paikalle 69 304 ihmistä ja yli 1 200 puhujaa eri puolilta maapalloa. Web Summit 2018 -tapahtumaan luodun mobiiliapplikaation mukaan puhujia riitti aamupäivästä iltaan lähes 20:lla esiintymislavalla. Tapahtuma-alueen massiivisuudesta kertoo se, että järjestäjän mukaan vierailija kävelee Web Summit -alueella tapahtuman aikana keskimäärin 13,5 kilometriä.

 

Web Summitissa kokee paljon muutakin

BSTR osallistui Web Summitiin toista kertaa peräkkäin. Tapahtuma tarjoaa kattavan määrän tietoa jaettavaksi työkavereiden kesken markkinoinnin eri osa-alueilta. 10-vuotias tapahtuma järjestettiin nyt kolmantena peräkkäisenä vuotena Lissabonissa, minne pääsee Helsingistä alle viiden tunnin suoralla lennolla. Marraskuussa pääkaupungissa on noin 15 astetta lämmintä, joten pelkillä t-paidoilla ei kannata matkaan lähteä.

Lissabonia nähneenä voin suositella saapumista kaupunkiin ainakin päivä ennen Web Summitin käynnistymistä. Kaupunki on kaunis, nähtävää riittää ja ostosmahdollisuudet ovat mainiot. Lissabonissa on hyvin rakennettu metroverkosto, minkä vuoksi liikkuminen on helppoa hotellien, kaupungin ja Web Summit -tapahtuma-alueen välillä. Web Summit 2018 -alue muodostui Altice Arena -nimisestä päähallista ja neljästä pienemmästä hallista, mitkä muodostuivat esiintymislavoista ja uusia innovaatioita tuottavien yrityksien standeista.

 

lissabon

 

Web Summit 2018 yllätti monipuolisuudella

Web Summit 2018 -tapahtumassa esiintymislavojen ohjelma rakentui aina tietyn teeman ympärille. Puhujien esitykset olivat pituudeltaan 15-30 minuutin mittaisia tiiviitä paketteja, jotka vaativat paljon keskittymistä niin kuulijoilta kuin puhujilta. Suurimmat aplodit keräsivät eniten konkretiaa sisältäneet esitykset, jotka tarjosivat lukuja ja vinkkejä markkinoinnin parissa työskenteleville ihmisille. Ohjelmatarjontaa riitti joka päivä klo 10-17 väliselle ajalle. Positiivinen yllätys oli se, etteivät puhujien esitykset keskittyneet pelkästään oman yrityksen markkinoimiseen, vaan merkityksellisen tiedon jakamiseen yleisölle. Web Summit 2018 -tapahtuman annin osalta olikin tärkeää, että puhujat olivat yritysten toimitusjohtajia ja markkinointiyksiköiden päälliköitä julkisuuden henkilöiden sijaan. Web Summit tarjoaa paljon mahdollisuuksia kontaktien luomiseen, ja esimerkiksi start up -yrityksille se toimii hyvänä mahdollisuutena oppia ja päästä esille.

 

Web Summit -ohjelmistoomme valitsimme esityksiä, jotka käsittelivät digitaalista markkinointia, brändin rakentamista, markkinointistrategiaa, markkinoinnin kohdentamista ja mittaamista, sisällöntuottamista, tarinankerrontaa, SaaSia, big dataa, asiakaskäyttäytymistä, webin eettisyyttä, keinoälyn hyödyntämistä ja tulevaisuuden suuntauksia. Ohjelmamme muodostui lähinnä henkilökohtaisista intresseistä, koska yrityksemme edustajat työskentelevät enimmäkseen digitaalisen markkinoinnin ja web-kehittämisen parissa. Web Summit 2018 -tapahtumassa oli teemojemme lisäksi tarjolla tietoa mm. roboteista, krypto-valuutasta, pitchauksesta, julkaisualustoista, verkkokaupankäynnistä, taloudesta, terveydenhuollosta, urheilusta ja muodista.

web-summit

 

Web Summit 2018 -tapahtuman puheenaiheita

  • Markkinoinnissa positiivisia tunteita ei voi herättää koskaan liikaa
  • Monet isot yritykset ovat siirtäneet koko budjettinsa someen ja vaikuttajamarkkinointiin
  • Tulevaisuudessa mainonnan laskeutumissivut tullaan räätälöimään asiakkaan ostopersoonan mukaan
  • Data ei tapa luovuutta, eikä luovuus dataa, vaan hyödynnetyn datan pitäisi tuottaa uusia keinoja
  • Markkinoinnin kanavastrategia ja markkinointistrategia suunnitellaan erikseen
  • Analysoidaan kulttuuri ja markkina, asetetaan kovat tavoitteet sekä keskitetään fokus KPI-mittareiden seurantaan
  • Käyttäjien odotukset mainontaa kohtaan ovat kasvaneet, jolloin vuorovaikutusta tarvitaan entistä enemmän
  • On ymmärrettävä brändin tarkoitus, rooli ja merkitys
  • 70 % asiakkuuksista päättyy hitaiden vastauksien vuoksi asiakaspalvelussa
  • Ostopäätös tehdään 70-prosenttisesti ennen ensimmäistä kontaktia yritykseen
  • Asiakaspalvelussa käytettävää tekoälyä (esim. chat) kehitetään tulevaisuudessa siihen, että se ymmärtää ihmisen tunnetiloja
  • Keskittymiskyky videomainoksiin tulee tippumaan 7 sekuntiin
  • 5 prosenttia sisällöstä saa 90 prosenttia huomiosta
  • Otetaan mainontaan mukaan puolet jotain sellaista, mikä on toiminut aikaisemmin
  • Personoitujen mainoksien konversiomäärät (tavoitteen toteutuminen) ovat jopa 78 prosenttia suuremmat kuin isolle massalle kohdennetut.
  • Testataan jokaiseen kampanjaan suuri määrä erilaisia mainoksia, parhaiten toimivien löytämiseen. Käytetään uusia mainosmuotoja, koska ne kestävät selvästi enemmän näyttökertoja
  • Google on kehittämässä mobiililaitteille eri hakutulokset ja investoi tulevaisuudessa enemmän mainonnan laatuun
  • Hakukoneiden tuloksia kehitetään mukautumaan erilaisiin hakutarpeisiin (liittyykö haku inspiraation etsimiseen, tuotetiedon etsimiseen vai liittyykö haku ostotoimintaan)
  • Tehdään markkinoinnista visuaalista, liikkuvaa, vuorovaikutuksellista ja käyttäjää ohjaavaa

 

2018

 

Sarah Bird vakuutti

Yksi Web Summit 2018 -tapahtuman mieleenpainuvimmista puhujista oli Sarah Bird (CEO, Moz), jonka hengästyttävä puolen tunnin puheenvuoro tarjosi runsaan määrän vinkkejä ja tietoa Googlen merkityksestä, hakukoneoptimoinnista ja markkinoinnista tuoreilla faktaluvuilla pohjustettuna. Suosittelen lukemaan Moz:n blogia, mikäli digitaalinen markkinointi ja sen trendit kiinnostavat.

 

sarah-bird

 

Loppusanoina, suosittelen Web Summit -tapahtumaan osallistumista kaikille markkinointialan ammattilaisille. Kattava tietopaketti maksaa varmasti vaivan ja rahan takaisin. Tapahtuma on hyvin järjestetty, miljöön, ohjelman, vessojen ja ruokakeskittymien osalta. Käteistä kannattaa varata mukaan. Tervemenoa Web Summitiin!

 

web-summit-2018

Matti Koski-Sipilä, Rami Renko, Kaisa Koskela ja Kimmo Luoma.

Ota yhteyttä

info@bstr.fi

tero-luoma-bstr

Tero Luoma

0400 918 288
tero.luoma@bstr.fi

Anniina-walsh-bstr

Anniina Walsh

040 529 5846
anniina.walsh@bstr.fi

mari-dawe-bstr

Mari Dawe

050 441 3209
mari.dawe@bstr.fi

teemu-lampinen-bstr

Teemu Lampinen

046 922 2849
teemu.lampinen@bstr.fi

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Syötä kelvollinen sähköpostiosoite.
Jokin meni vikaan. Tarkista antamasi tiedot ja yritä uudelleen.