[ Digimarkkinointi ]

Konepaja-yrityksen mainostaminen

Rami Renko14.04.2020

Case Semko: Yrityksen markkinointi ja mainostaminen vaatii usein luovia ja uusia ratkaisuja. Erityisesti jos tuote tai palvelu on uusi ja markkinoilla vielä tuntematon.

Rami Renko BSTR

Seinäjokelainen konepaja Semko Oy teki ison laiteinvestoinnin vuonna 2018 hankkimalla tehokkaan harjateräksen taivutus- ja katkaisukoneen. Laitteella voi valmistaa minuutissa suuria määriä tietynmuotoisia ja kokoisia harjateräskappaleita tarkalla 3D-muotoilulla. Vastaavia laitteita on Suomessa vain muutama kappale. Tuotteen pääkohderyhmä on isot rakennusliikkeet, jotka tarvitsevat suuria määriä rakennustarvikkeita julkisrakennusten, kerrostalojen ja teollisuusrakennusten toteutukseen.

Yrityksen mainostaminen uudelle palvelulle

Uutta, Suomessa melko uniikkia palvelua haluttiin mainostaa eteläiseen Suomeen isojen rakennusliikkeiden tarvikehankinnoista päättäville henkilöille ja heidän lähityöpiirilleen. Mielenkiintoista markkinointisuunnittelusta teki se, että palvelulla ei juuri ole Suomessa markkinaa. Palvelulle on siis tarvetta, mutta ei juurikaan kysyntää. Semko kääntyi puoleemme, pidimme asiasta palaverin ja sovimme kolmen kuukauden mainoskampanjan toteuttamisesta kevät-kesän aikana.

Yrityksen mainostaminen tähtäsi tuottamaan palvelulle tunnettuutta ja sitä kautta herättää kysyntää. Koska Semkon tuote ja palvelu ovat vahvalla tasolla ja toimitusnopeus, -varmuus ja logistiikka vertaansa vailla, markkinointia oli mukava lähteä toteuttamaan hyvässä yhteistyöhengessä.

Yrityksen markkinointi uudelle tuotteelle

Yrityksen markkinointi alkoi tavoitteiden ja mainostuskanavien määrittämisellä harjateräksen taivutuspalvelun markkinoimiseen. Päädyimme puhtaasti digitaalisiin markkinointiratkaisuihin kustannustehokkuuden, kohdennusmahdollisuuksien ja mitattavuuden vuoksi. Vaikka somemarkkinointi tehokasta onkin, se pudotettiin vaihtoehdoista pois, koska asiakkaalla ei ollut somessa yritystilejä eikä resursseja sisällön tuottamiseen. Toteutimme laadukkaan mainosvideon, mainoskuvat ja palvelulle oman verkkosivun, joka myös hakukoneoptimoitiin huolellisesti. YouTubeen ladatut mainosvideot YouTube-optimoitiin mahdollisimman hyvän tavoitettavuuden saavuttamiseksi. Mainonnan työkaluiksi valikoituivat Googlen mainostusvälineet, joista päädyimme käyttämään hakusanamainontaa, YouTube- ja display-bannerimainontaa ja uudelleenmarkkinointia. Yrityksen markkinoinnin maali oli selkeä. Mahdollisimman paljon yhteydenottoja verkkosivun yhteydenottolomakkeen kautta, sähköposteilla ja soittamalla.

Mainonnan kohdentaminen

Pääkohderyhmän tavoittaminen oli mielenkiintoista, koska Google ei tarjoa valmiita kohdennusvaihtoehtoja juuri tämän kohderyhmän mainontaa varten. Rajallisen budjetin vuoksi riskit olivat merkittävät ja huteihin helpot mahdollisuudet. Pahimmassa tapauksessa mainonnan budjetista olisi saattanut päätyä helposti yli puolet pienien rakennusliikkeiden päättäjien ja rakennusmiesten puhelimien ja tietokoneiden ruutuihin, mikä olisi tehnyt yrityksen markkinoinnista erittäin kustannustehotonta. Isojen rakennusliikkeiden liiketoiminnasta oli saatava mahdollisimman tarkka kuva Semkon henkilökuntaa haastattelemalla ja asiaa tutkimalla. Täytyi saada selville erottuvuustekijät – miten isojen rakennusliikkeiden päättäjien tarvikehankinta eroaa lähinnä tuotteiden osalta pienempien rakennusliikkeiden hankinnoista. Selkeitä erottuvuustekijöitä haettiin päättäjien suorittamista tuotehankinnoista, vierailemista verkkosivustoista ja sijainneista, joissa he toimivat. Mainonta kohdennettiin juuri näiden tekijöiden perusteella.

Ennen mainonnan aloittamista toteutettiin kevyt avainsanatutkimus, josta saatiin tärkeää tietoa ja oikeat termit verkkosivun hakukoneoptimointiin, hakusanamainontaan, YouTube-optimointiin, mutta myös Display- ja YouTube-mainontaan, missä avainsanakohdennus oli yhtenä osiona. Display- ja YouTube-mainontaa kohdennettiin isojen rakennusliikkeiden päättäjille heidän Google- ja YouTube-hakukäyttäytymisensä sekä verkkosivustovierailujensa perusteella avainsanakohdennuksella, sivustovierailukohdennuksella sekä erilaisilla kombinaatioilla Googlen tarjoamista kohdennusvaihtoehdoista.

Yrityksen mainonnan seuranta

Kun yrityksen mainonnan materiaalit ja kohdennukset oli määritelty, markkinointi polkaistiin käyntiin kaikilta osin. Siihen kuului kohderyhmän ruuduille puskeva mainonta sekä hakumainonta. Verkkosivun analytiikka oli Googlen mainostenhallinnan lisäksi tarkassa syynissä alusta lähtien. Kun Display-bannerimainonta ja YouTube-mainonta alkoi pyörimään täydellä teholla valitulle kohderyhmälle, verkkosivulle alkoi virrata palvelusta kiinnostuneita tasaiseen tahtiin. Muutaman viikon jälkeen sivustolla olikin jo sen verran vierailijoita, että myös uudelleenmarkkinointi käynnistyi. Verkkosivustoanalytiikan perusteella kohdennus oli toimiva, koska henkilöprofiili täsmäsi hyvin oletettavan vierailijan iän ja sukupuolen perusteella. Lisäksi myös organisaatiot, joilta vierailuja saavutettiin, olivat isojen rakennusliikkeiden internet-verkkoja. Mainostamamme palvelu ei kuitenkaan tavoittanut mainonnan alkutaipaleella vielä niin vahvaa asemaa, että uuden, Suomessa hyvin harvinaisen palvelun tunnettuus olisi näkynyt hakukonekäyttäytymisessä ja sitä kautta hakukonemarkkinoinnissa. Yrityksen mainonnan toteutuksessa pitäydyttiin alkuperäisessä suunnitelmassa, mutta pientä hienosäätöä tehtiin kohdentamiseen viikoittain, mikä vahvisti kohdennuksen relevanttiutta entisestään.

Lopussa kiitos seisoi

Kampanjan yksi keskeinen tavoite oli liidien kerääminen, eli verkkosivuston yhteydenottokonversiot. Vaikka oikeanlaista liikennettä sivustolle saatiinkin, niin digitaalisesti mitattavien yhteydenottojen vähäinen määrä aiheutti jonkun verran hikeä. Asiakkaillemme aina toimitettavaan väli- ja loppuraporttiin ei saatu raportoitua niin paljoa digitaalisesti mitattavia yhteydenottoja kuin olimme mainonnan käynnistysvaiheessa suunnitelleet. Yrityksen mainontaa toteutettaessa oli kuitenkin vahva luottamus siihen, että palvelu on niin kiinnostava, että mainonta tulee saavuttamaan nopeita yhteydenottoja, eli puhelinsoittoja. Kolmen kuukauden kampanjan päätyttyä kutsuimme asiakkaan vierailulle. Leveä hymy näkyi jo kaukaa, mikä täydensi mainiosti konttorimme jo muutenkin positiivista ilmapiiriä. Asiakkaan mukaan harjateräksen taivutuskone on toiminut täydellä teholla jo jonkin aikaa, koska puhelin oli soinut kiitettävään tahtiin. Koneen tuottamat täydelliset harjateräskappaleet ja toimitustehokkuus ovat helpottaneet kaupoista sopimista. Kampanjan tärkein tavoite, eli tunnettuuden ja kysynnän saavuttaminen ja sitä kautta asiakkaan myynnin kasvattaminen oli toteutunut.

Mikäli case kiinnostaa, niin tutustu mainosvideoon ja kampanjan referenssitarinaan. Jos olet rakennusliikkeen edustaja, niin tutustu Semkon harjateräksen taivutuspalveluun. Tarvitsetko sinä tuotteellesi tai palvelullesi lisää tunnettuutta, kysyntää ja myyntiä? Ole meihin yhteydessä, me osaamme auttaa sinua.

Rami Renko BSTR

Rami Renko

Markkinoinnin asiantuntija

Kuulostiko kiinnostavalta?

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä

Kaikki yhteystiedot

Tero Luoma BSTR

Tero Luoma

Hallituksen puheenjohtaja, perustaja
Ota yhteyttä

Tilaa uutiskirje

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Uutiskirje

[UUTISKIRJE]

Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.