13.01.2020
Ennusteiden mukaan lähivuosina Etelä-Pohjanmaalla on tehtävä tuhansia yrityskauppoja eläköityvien yrittäjien toimintojen jatkamiseksi. E-P:llä on paljon pieniä, alle viisi henkilöä työllistäviä firmoja.
Yrityskaupoista ei ole saatavilla vedenpitäviä tilastoja, mutta tuo on varmasti jonkinlainen mittaluokka. Kaikille yrityksille ei löydy ostajaa ja jatkajaa omista perillisistä tai henkilökunnasta. Silloin tullaan sen eteen, että joko yritys lopetetaan tai se päätetään myydä ulkopuoliselle.
Myymistä harkitaan pitkään ja usein valmistellaan hiljaisesti. Omistajanvaihdosasiantuntijat sanovat, että yrityksen myyntiä pitäisi miettiä alusta alkaen. Yksi näkökulma yrityksen myymiseen ja myyntikuntoon laittamiseen on markkinointi. Investoimalla markkinoinnin perusasioihin myytävän yrityksen kiinnostavuus ostajan silmissä nousee ja myyntiaika voi nopeutua. Mitkä markkinoinnin toimenpiteet sitten voivat vahvistaa yrityksen myyntiä?
Yritys, jonka osaaminen on sanoitettu selkeästi ja napakasti sekä tuotu visuaalisesti esiin houkuttelevasti, on kiinnostavampi kuin yritys, jossa näitä ei ole mietitty lainkaan. Brändäyksessä logo, värit, fontit sekä pääviestit ja slogan suunnitellaan siten, että ne ilmentävät yrityksen osaamista ja arvoja. Brändätyn yrityksen markkinointi erottuu kilpailijoista, puhuttelee asiakkaita, jää mieleen ja johtaa parempaan liiketoimintaan. Ammattimaisen ilmeen mukana yritys saa graafisen ohjeiston, joka ohjaa kaikkia markkinointitoimenpiteitä yhtenäiseen ulkoasuun. Näin tunnistettavuus ja haluttu mielikuva yrityksestä vahvistuu. Nämä asiat luovat pohjan yrityksen markkinoinnille ja myyntitilanteessa voi osoittaa ostajalle, että tämä pohjainvestointi on tehty. Uskon, että brändätty yritys löytää paljon todennäköisemmin myös sopivimman ostajan.
Myytävä yritys lisää aivan saletisti kiinnostavuuttaan ostajan silmissä ajanmukaisilla verkkosivuilla, puhumattakaan aktiivisista, yrityksen toimialaan sopivista, somekanavista. Yritysporssi.fi-sivustolta paljastuu, että yllättävän monella myynnissä olevalla yrityksellä ei ole verkkosivuja tai sivut ovat vanhentuneet. Tekee mieli verrata tilannetta asunnon myymiseen. Mikäli asunnostaan mielii hintaa saada, niin kukaan ei myy sitä katto vuotavana vaan korjattuna ja laitettuna.
Tilinpäätösluvut on yrityskauppaneuvottelujen ykköspaperi, mutta miten olisi markkinoinnin lukujen läpikäynti? Ostajaa vakuuttaa varmasti kuulla luvut, jotka osoittavat brändin tunnettuuden kohderyhmässä ja asiakastyytyväisyyden tason. Lisäksi ostajaa kiinnostaa tieto markkinointitoimenpiteiden tuomista liideistä ja tietenkin olemassa oleva asiakasrekisteri.
Tsemppiä yrityksesi myyntiin ja tarkkaa harkintaa yrityksen ostamiseen. Olemme käytettävissä, kun haluat laittaa yrityksesi myyntikuntoon markkinoinnin näkökulmasta. Paras aika aloittaa oli eilen, toiseksi paras nyt heti.
Kuulostiko kiinnostavalta?
Ota yhteyttä[UUTISKIRJE]
Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.