04.06.2023
Yrityksen slogan on lyhyt, iskevä lause tai lauseke, joka tiivistää brändin ytimen, arvot ja lupauksen. Se toimii keskeisenä elementtinä brändin tunnistettavuuden ja markkinoinnin kannalta.
Yrityksen slogan on kuin brändin kädenpuristus. Se on lyhyt ja ytimekäs ilmaisu, joka jäsentää brändin identiteetin ja lupauksen helposti muistettavaksi muotoiluksi. Hyvä slogan auttaa erottumaan kilpailijoista ja rakentamaan vahvaa brändiä. Se on ikään kuin brändin lyhyt yhteenveto, joka kiteyttää sen arvot, lupauksen ja persoonan. Hyvin suunniteltu yrityksen slogan voi luoda välittömän yhteyden asiakkaaseen ja herättää tunteita, jotka ohjaavat ostopäätöstä. Siksi sloganin valinnassa ja käytössä on syytä panostaa huolellisuuteen.
Yritysten sloganit voivat vaihdella suuresti niiden tarkoituksesta ja kohderyhmästä riippuen. Jotkut sloganeista pyrkivät olemaan hauskasti mieleenpainuvia, kun taas toiset keskittyvät viestimään vakemmin yrityksen arvoja tai kilpailuetuja. Riippumatta tyylistä ja sanomasta, tärkeintä on, että slogan resonoi kohdeyleisön kanssa ja jättää pysyvän vaikutuksen.
Yritysten sloganit voi olla osa laajempaa markkinointikampanjaa tai brändäämistä. Se voi toimia punaisena lankana eri markkinointikanavissa ja auttaa vahvistamaan brändin yhtenäistä viestiä. Monet menestyneet yritykset ovat rakentaneet vahvoja brändejä juuri tehokkaan sloganimarkkinoinnin avulla.
Jotta havainnollistamme paremmin sloganien takana olevia merkityksiä, niin alapuolella muutama esimerkki erilaisista sloganeista, jotka ovat olleet osaltaan siivittämässä yrityksiä menestykseen:
Sloganit ja ydinviestit saattavat monien mielestä muistuttaa vahvasti toisiaan. Niillä on kuitenkin hieman erilaiset roolit ja tarkoitukset:
Alapuolella on lyhyt esimerkki kuvitteellisen yrityksen sloganin suunnitteluprosessista. Esimerkin yritys valmistaa luonnonmukaisia ja ekologisia kodinpuhdistustuotteita.
Ennen sloganin suunnittelua on tärkeää ymmärtää yrityksen arvot, tuotteet ja kohdeyleisö. Yritys haluaa korostaa luonnonmukaisuutta, ekologisuutta ja turvallisuutta kodinpuhdistustuotteissaan. Heidän kohdeyleisönsä koostuu todennäköisesti ympäristötietoisista kuluttajista, jotka arvostavat terveyttä ja kestävää kehitystä.
Seuraavaksi brainstormataan erilaisia ideoita, jotka voivat kuvata yrityksen arvoja ja tuotteita. Esimerkkejä voisivat olla:
Nyt valitaan parhaat ehdotukset ja muokataan niitä sopiviksi sloganiksi. Esimerkiksi, otetaan slogan ”Puhtautta luonnosta” ja muokataan sitä hieman:
”Säihkettä luonnosta”
Tämä slogan yhdistää luonnonmukaisuuden ja puhtauden konseptin sekä esittelee brändin nimenomaan heidän ainutlaatuisena tapanaan tarjota ympäristöystävällisiä puhdistustuotteita.
Ennen lopullisen sloganin käyttöönottoa on hyvä testata sitä kohdeyleisöllä ja kerätä palautetta. Palautteen perusteella voidaan tehdä hienosäätöjä ja varmistaa, että slogan resonoi ja toimii odotetusti.
Hyvä slogan on helposti muistettava, tunnistettava ja resonoi brändin ydinarvojen kanssa. Sloganin suunnittelussa on tärkeää ymmärtää yrityksen arvot, tuotteet ja kohdeyleisö sekä testata ja viimeistellä slogan ennen sen käyttöönottoa. Slogan voi olla tehokas markkinointiviesti, joka auttaa vahvistamaan brändin tunnistettavuutta ja luomaan uskollisia asiakkaita.
BSTR:llä on vuosien kokemus erilaisten markkinointikonseptien suunnittelusta. Ota yhteyttä, niin räätälöidään yhdessä yrityksellenne toimiva kokonaisuus. Tutustu palveluumme: Konseptisuunnittelu.
[BSTR testaa: Tämän tekstin asiasisällön kattavuus on varmistettu tekoälyä hyödyntäen.]
[UUTISKIRJE]
Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.