[ Brändi ]

Basso, budjetti ja brändiarvot – kuinka vaikeaa voi olla ostaa oikein?

Anssi Hanhimäki07.08.2025

Konseptisuunnittelijamme Anssi testasi, miten omien arvojen noudattaminen vaikuttaa ostoprosessiin. Tämä on kertomus siitä, miten ostaa hitaammin, kalliimmin ja arvojensa mukaisesti.

BSTR Anssi Hanhimäki

Yrityksen arvot ovat yksi merkityksellisimmistä brändinrakennuksen tukipilareista. Hyvin mietityt, perustellut ja sanoitetut arvot johtavat tekemistä, luovat pysyvyyttä ja helpottavat päätösten tekoa. Kaiken kukkuraksi asiakkaan ja brändin yhteiseksi kokema ja synkassa oleva arvomaailma sitouttaa ja vauhdittaa ostopäätöksiä.

Kun kevät toi eteen soitinremontin, oli aika laittaa oma arvomaailma testiin ja kokeilla, miten helposti onnistuu arvojen mukainen käyttäytyminen ja millainen vaikutus sillä on remontin hintalappuun.

Arvo 1: Vastuullisuus – Basso eläkkeelle vai elvytykseen? Arvot päättivät puolestani

Bassokitarani lapaan on kirjailtu valmistusvuosi 1994. Vaikka soitin ei vielä vintage-määritelmää täytäkään on pintaan ja sisuksiin kertynyt patinaa sen verran, että soittelumotivaation ylläpitämiseksi uusi soitin tai mittava remppa olisi vähintäänkin paikallaan.

Onko parempi korjata vanhaa kuin ostaa uutta? Vastuullisuuden näkökulmasta vastaus on yksiselitteinen: Rempalla mennään.

Arvo 2: Paikallisuus – Kivijalan kutsu

Soitinten ja soitintarvikkeiden trendit ovat keskittäneet kaupan verkkoon ja Saksanmaalle. Miltei rajaton valikoima ja huokea hinta houkuttelisi tilaamaan kaikki remppaan tarvittavat palikat kätevästi ja nopeasti lähikaupan pakettiautomaattiin.

Arvomaailman tarkastus kääntää kuitenkin katseen ja askeleet kohti työmatkan varrella sijaitsevaa soitinkauppaa. Valitettavasti paikallisten musaliikkeiden hyllystä löytyy vain osa himiöimistäni osista ja tarvikkeista, joten on aika viritellä verkot valtakunnallisille vesille.

Arvo 3: Kotimaisuus – Arvojen arvoinen kiertotie

Valtakunnallinen valikoima tarjoaa maakuntakeskusta selkeästi monipuolisemman määrän vaihtoehtoja verkkokaupan kautta kotisohvalle. Pääkaupungin valikoimasta löytyy juuri sopivaa äänimaailmaa tarjoilevat osaset. Ostospäätöstä vauhdittaa juuri parahiksi käynnissä oleva kampanja, joka pudottaa hintapisteen lähelle saksalaista verrokkikauppaa. Kotimaisen suosiminen ei siis tällä kertaa kaadu hintaan. Ei muuta kun ostoskori tilaukseen ja Suomi nousuun.

Valitettavasti yhtä tarvittavaa palasta ei löydy Helsinginkään valikoimasta. Hakukonejätti ohjaa Tampereelle, josta sopiva osa kulkeutuu verkostojen avustuksella lakeuksille.

Arvo 4: Palvelu – Remontin viimeinen riffi

Jos sopivien osien ja tavikkeiden hankkiminen on mielenkiintoinen prosessi, voi niiden paikoilleen asentamisesta ääntä tuottavaksi soittimeksi muodostua omanlaisensa tutkimusmatka.

Onneksi paikallinen ja asiantunteva soitinhuoltaja löytyy pikavalinnasta. Alta aikayksikön ovat uudet osat asennettuina oikeisiin asentoihin ja vanha soitin päivitettynä tälle vuosituhannelle.

Viimeinen viritys: Arvot vastaan arki – kumpi voitti?

No miten arvopohjainen bassoremppa onnistui? Helppoa se ei ainakaan ollut. Samat tavarat olisi saanut Saksasta yhdellä tilauksella kotiovelle muutamassa päivässä, kun taas kotimaista suosiessa samat osat joutuu haalimaan useammasta paikasta.

Arvopohjaisesta valinnasta joutuu myös maksamaan hieman enemmän. Hintaero suomalaisen ja saksalaisen verkkokaupan välillä oli alennuskampanjasta huolimatta n. 15 % saksalaisen eduksi.

Vähätellä ei voi myöskään kivijalkaliikkeiden palvelun ja asiantuntijuuden merkitystä. Ne ovat elinehto, joiden avulla tehdään pesäeroa ulkomaisiin verkkokauppoihin.

Oletko miettinyt, mitkä ovat sinulle kuluttajana tai yrityksenä ne tärkeimmät arvot, joista ei lipsuta missään tilanteessa?

Anssin basso
Anssi Hanhimäki BSTR

Anssi Hanhimäki

Konseptisuunnittelija

Kuulostiko kiinnostavalta?

Ota yhteyttä

Varaa maksuton auditointi

Varaa 45 min kasvusparraus (vain liiketoiminnan päättäjille). Saat alustavan diagnoosin ja 3 priorisoitua toimenpidettä.

Tero Luoma BSTR

Tero Luoma

Hallituksen puheenjohtaja, perustaja
Ota yhteyttä

Tilaa uutiskirje

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Uutiskirje

[UUTISKIRJE]

Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.