[ Digimarkkinointi | Verkkosivut ]

Analytics 4 vs. Analytics Universal

Rami Renko19.10.2022

Yleisin verkkosivustojen seurantajärjestelmä, Google Analytics Universal poistuu ja Analytics 4 tulee tilalle. Toimenpiteitä vaaditaan, reagoi nopeasti.

Rami Renko BSTR

Maailman yleisin maksuton verkkosivustojen seurantatyökalu Google Analytics Universal poistuu käytöstä 1.7.2023. Asiaa ei ole vielä tiedostettu erityisen laajasti, joskin tieto on ennättänyt aiheuttaa jo jonkin verran huolta. Varsinkin isommissa yrityksissä muutokseen on jo reagoitu. Universalin seuraaja Analytics 4 onkin otettu jo monissa organisaatioissa käyttöön kerryttämään sivustodataa, koska dataa ei saa Analytics 4:än takautuvasti.

Google Analytics -versioiden keskeiset erot

Google Analytics Universal otti Classic Analyticsin paikan vuonna 2012. Universal kehitettiin verkkosivuston seurantatyökaluksi, joka tarjoaa verkkosivustovierailuista paljon erilaista tutkittavaa dataa. Verkkosivuvierailijoista on saattanut minuutissa havainnoida mm. vierailijoiden saapumistavan, laitteen, iän, sukupuolen, vierailumäärän, mielenkiinnonkohteet, selatut sivut, vierailuajan, jne… Huikea määrä dataa valmiiseen pöytään pienen sivustolle asennettavan koodin välityksellä.

Analytics 4 tarjoaa kytkennän jälkeen vähäisen määrän perusdataa Universaliin verrattuna, koska lähestymiskulma on erilainen. Google kannustaa Analytics 4:n yhteydessä käyttäjäorganisaatiota pohtimaan mikä data kiinnostaa, mitä dataa tarvitaan ja mitä dataa todella tullaan aktiivisesti seuraamaan. Mikäli Analytics 4:n käyttöliittymään ei panosteta, se on kuin talon kivijalka, joka ei juuri lämmitä. Kun organisaatiossa on selvitetty verkkosivuston datatarpeet, tulee Analytics 4 räätälöidä vastaamaan niitä.

Analytics 4:stä dashboardin korvaaja?

Isompien yritysten kohdalla helposti tulkittavaa dataa tarjoavat dashboardit ovat olleet käytössä jo vuosien ajan. Tärkeimmät KPI-luvut (key performance indicator) ja liidituotanto on tuotu yhteen näkymään dataseurannan helpottamiseksi. Analytics 4:ssä Google on pyrkinyt tuomaan dashboard-tyyliä Analyticsin käyttöliittymään. Tässä kohtaa voi kuitenkin jo todeta, että Analytics 4 ei pysty tarjoamaan samanlaista dataa dashboardeihin verrattuna, mm. manuaalisesti toteutettavien matemaattisten kaavioiden puuttumisen vuoksi. Pienempien yrityksien kohdalla Analytics 4:ssä toteutettavat räätälöitävät datanäkymät voivat hyvinkin riittää kaiken tarvittavan datan esittämiseen ja tulkitsemiseen.

Data helposti tulkittavaan muotoon

Täysin tyhjästä raportointinäkymiä ei kuitenkaan tarvitse lähteä Analytics 4:ssä rakentamaan. Alusta tarjoaa useita erilaisia raportointipohjia räätälöintityön aloittamiseksi. Osa raportointipohjista on toteutettu helpottamaan datan visualisointia.

analytics-4-tutki

Raportointinäkymien rakentamiseen kannattaa varata tunteja aikaa, sillä valinnanvaraa tietojen esittämiseksi riittää. Ajan säästämiseksi toteutuksesta kannattaakin tehdä hyvä suunnitelma.

analytics-4-raportti

 

Mikäli tarvitset apua Google Analytics 4:n käyttöönoton tai raporttinäkymien rakentamisen kanssa, täytä sivun alareunassa oleva yhteydenottolomake.

BSTR Rami Renko

Rami Renko

Markkinoinnin asiantuntija

Kuulostiko kiinnostavalta?

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä

Kaikki yhteystiedot

Tero Luoma BSTR

Tero Luoma

Hallituksen puheenjohtaja, perustaja
Ota yhteyttä

Tilaa uutiskirje

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Uutiskirje

[UUTISKIRJE]

Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.