27.02.2023
Yksi BSTR:n arvoista on “luo rajattomasti” ja kuvaammekin usein itseämme luovaksi markkinointitoimistoksi.
Selitämme rajattomasti luomisen näin: “Ydintehtävämme on luoda vetovoimaisia ideoita. Markkinoinnin suunnittelussa muistamme aina, että ideoiden ja toteutusten tulee tuntua jossain. Ennakkoluuloton, rohkea ja empaattinen lähestymistapa tuottaa puhuttelevia toteutuksia. Niistä meidät tunnetaan.”
Luovuus voi kuitenkin olla hyvin erilaista esimerkiksi graafisessa suunnittelussa tai digimarkkinoinnissa. Tässä muutama esimerkki BSTR:läisten ajatuksista.
Elina Rannanjärvi, AD
”Luoda rajattomasti tarkoittaa minulle sitä, että voin olla rohkeasti jotain mieltä, ilman rajoituksia. Tämä saa näkyä myös visuaalisessa suunnittelussa. Täytyy muistaa, että markkinoinnissakaan ei voi miellyttää kaikkia. Joskus joku viisaampi sanoi, että jos esimerkiksi mainoskampanja tai markkinointitempaus ei suututa ketään, se on huono. Jos tämä tuntuu kärkkäältä, sen voi ajatella myös niin, että kaiken mitä luot tulisi tuntua tai maistua joltain. Saada aikaan edes pieni värähtely.
Aina kun eteen tulee tilaisuus tehdä jotain erilaista, kokeilevaa tai asiakas on vastaanottavainen yllättävillekin ideoille, sellaiset projektit sytyttävät minua eniten.
BSTR:llä pyrimme painottamaan sitä, että huonoja tai tyhmiä ideoita ei ole, kaikki ei vain päädy toteutukseen saakka. Rajatonta luomista voi olla se, että ideoita syntyy paljon tai se, että jokainen idea on toistaan villimpi tai isompi. Yksin emme kuitenkaan luo niitä parhaimpia ideoita tai kokonaisuuksia. Toteutus paranee aina asteen paremmaksi, kun useampi tiimiläinen antaa pienen palasen omaa luovuuttaan mukaan.”
Kaisa Härmälä, graafinen suunnittelija
”Mielestäni rajattomasti luominen tarkoittaa ennakkoluulotonta asennetta, rohkeutta ja luottoa itseensä. Ideointivaiheessa pallottelemme yhdessä ideoita ilman raameja ja sääntöjä. Luominen ei myöskään tapahdu aina työpisteen ääressä, sillä ideat ja inspiroituminen saattaa pulpahtaa lenkin lomassa tai vaikka kaupan kassajonossa. Rajattomasti luominen merkitsee itselleni myös tarpeeksi aikaa ja rauhaa paneutua aiheeseen.”
Rami Renko, markkinoinnin asiantuntija
”Minun työssäni luovuus näkyy monella tapaa. Suurin motivaattorini on asiakkaan auttaminen, johon olen valmiina aamusta iltaan. Tähän liittyy myös ikuisesti optimistinen asenne ja asiakkaan rohkaiseminen haastavinakin hetkinä. Markkinatilanteiden heilahteluista ja muista muuttujista huolimatta täytyy aina uskoa itseensä ja omaan tekemiseensä. Tekemällä luovasti omaa juttuasi, voit erottua.
Digimarkkinoinnissa luovuus voi olla esimerkiksi ennakkoluulotonta lähestymistä markkinointiin, mutta kuitenkin dataan luottaen. Vaikka kehitän mainontaa tinkimättömästi ilman väliviikkoja, on kehittämisessä kuitenkin syytä ajatella luovasti testaamalla erilaisia uusia tekniikoita entistä parempien tulosten saavuttamiseksi.”
Viivi Kristo, strategi
”Minulle arvomme antaa luvan mitä hulluimpien ideoiden ehdotteluun. Emme pysyttele suunnittelussa vain tutussa ja turvallisessa, vaan mietimme erottumiskeinoja boksin ulkopuolelta.
“Luo rajattomasti” kertoo myös tiimimme loputtomasta luovuudesta. Kerta toisensa jälkeen saan perhosia vatsaani, kun ideoimme yhdessä erilaisia kokonaisuuksia. Erityisesti mieleen painuneita caseja ovat Semkon taivutuskoneen nauhatanssijakampanja, Närpiön Vihanneksen Minions-kampanja sekä Jukolan Juuston aamulypsy Provinssi-festareilla.
Aina rajaton luovuus ei tarkoita pankin räjäyttäviä valtavia tekoja. Oikeastaan juuri ne pienet teot ovat kaikkein suurimpia, sillä luovuus joka pilkahtelee jokapäiväisessä tekemisessä, tuo lopulta suurimman vaikutuksen.”
[UUTISKIRJE]
Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.