[ Kasvumarkkinointi | Markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen ]

“Meillä menee huonosti, pakko leikata markkinoinnista”

Hanna Heikkola01.12.2022

Elämme varsin poikkeuksellisia aikoja ja yhä useampi yritys joutuu miettimään, miten selvitä niistä mahdollisimman kuivin jaloin.

Hanna Heikkola BSTR

Raaka-aineiden, sähkön ja polttoaineiden hinnan nousu vaikuttavat suoraan tuotantokustannuksiin ja luovat painetta korottaa hintoja. Samalla kuluttajat muuttuvat yhä varovaisemmiksi. He etsivät edullisempia vaihtoehtoja ja harkitsevat ostopäätöksiään tarkemmin. Mitä yritys voi tehdä tällaisena aikana?

Valitettavan usein, kun tilanne on vaikea ja yrityksellä uhkaa mennä huonosti, on ensimmäinen ratkaisu leikata markkinoinnista. Se koetaan helppona vaihtoehtona moneen muuhun toimintoon verrattuna. “Kyllä asiakkaamme muistavat meidät, vaikka eivät törmäisi meidän markkinointiin vähään aikaan.” Voi toki olla niin, mutta kysymys on, että kuinka kauan. Et varmasti halua menettää potentiaalista asiakasta siksi, että päätit säästää hieman ja laittaa hakusanamainonnan tauolle. Yrityksesi ja tuotteesi eivät tulleet näkyviin, kun asiakas etsi sopivia vaihtoehtoja, joten hän päätyi kilpailijan sivustolle. Oliko tämä toivottu lopputulos? Todennäköisesti ei.

Kun ajat ovat huonot, panosta markkinointiin

Useat tutkimukset ovat osoittaneet, että markkinoinnista ei kannata leikata kun ajat ovat huonot. Koska myynti ja markkinointi kulkevat käsi kädessä, on vaikea saavuttaa hyviä myyntilukuja jos panostus markkinointiin puuttuu. Tämä on hyvä muistaa siinä kohtaa, kun pohditaan markkinointibudjetin leikkaamista. Muuten lopputulos on helposti se, että samalla leikataan myös omia myyntejä.

Haastavat ajat voivat tarjota myös mahdollisuuden, jos uskaltaa olla rohkea. Kun moni himmailee markkinoinnin kanssa, on oivallinen tilaisuus nostaa oma yritys ja sen tuotteet ja palvelut esiin. Tällöin on jo etumatkalla, kun kilpailijat havahtuvat jälleen panostamaan markkinointiin. Ja mitä paremmin pystyy mittaamaan markkinoinnin tuloksellisuutta, sen helpompi on myös perustella miksi siihen kannattaa panostaa.

Hanna Heikkola BSTR

Hanna Heikkola

Asiakkuusjohtaja

Kuulostiko kiinnostavalta?

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä

Kaikki yhteystiedot

Tero Luoma BSTR

Tero Luoma

Hallituksen puheenjohtaja, perustaja
Ota yhteyttä

Tilaa uutiskirje

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Uutiskirje

[UUTISKIRJE]

Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.