21.04.2022
Vanha sanonta “markkinoinnista puolet on turhaa, mutta ei tiedetä kumpi puoli” on aikansa elänyt. Nykymarkkinoinnissa mittaaminen on ehdoton edellytys tulokselliselle, kasvua tuottavalle markkinoinnille. Jos mittaaminen ei ole tuttua, mistä sitten lähteä liikkeelle?
Meillä BSTR:llä markkinoinnin tehtävä on luoda asiakkaillemme kasvua. On tärkeä tiedostaa, miten vaikutamme asiakkaidemme kasvuun omassa roolissamme päivittäin. Jotta voisimme luoda asiakaillemme kasvua, on meidän tunnettava loppuasiakas, jolle markkinointia tehdään.
Kuka ja millainen on loppuasiakas? Mitä ongelmia hän haluaa saada ratkaistua asiakkaamme tuotteen tai palvelun avulla? Mitä hyötyjä hän haluaa itselleen asiakkaamme tuotteen tai palvelun avulla? Markkinoinnin on hyvä rakentua arvon päälle, jota loppuasiakkaalle tuotetaan. Silloin markkinointi ja brändi vetoavat ja aiheuttavat tunnetta sekä toimintaa.
Markkinoinnin mittareita luotaessa on tiedettävä tarkkaan asiakkaamme liiketoiminnan ydinmittarit. Mitkä ovat tärkeitä mitattavia asioita, toimia tai tekoja asiakkaan liiketoiminnassa – niistä meidän tulee linkittää markkinoinnin mittarit, joita seurata. Markkinoinnin tulee ehdottomasti linkittyä vahvasti myyntiin ja numeroihin. Mikä on se yksi asia, jonka avulla brändi jää loppuasiakkaan mieleen? Viesti täytyy olla ytimekäs – korulauseet eivät kiinnosta ketään.
Lopuksi älä oleta, vaan testaa. Tee testi ja katso toimiiko se. Testaa uudestaan ja muuta testin perusteella. Testien ja virheiden pohjalta markkinointi hioutuu oikealle tasolle ja alkaa tuottamaan tulosta.
[UUTISKIRJE]
Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.