bstr pauliina hautamaki blogi
  • Pauliina Hautamäki

    2019-11-07

Pitchaus – naseva tarina bisneksestäsi

Yrityksen yksi markkinointimateriaalien kulmakivistä on hyvä yritysesittely. Varaa aikaa sen tekemiseen ja erityisesti siihen, miten tiivistät siitä 1–2 minuutin nasevan pitchauksen.  Minuutissakin ehtii sanoa yllättävän paljon, mutta se vaatii hirmuisen määrän pohjatyötä, valintoja ja tutkittua tietoa. Valitettavan usein käy niin, että annetusta minuutista puolet menee puhujan valitteluun siitä, miten hänen täytyy tiivistää tunnin esitelmä surkean lyhyeen aikaan.

Pari viikkoa sitten Kasvu Open -karnevaaleilla sata finalistia piti alle 2 minuutin pitchauksen eli myyntipuheen yrityksestään. Puheiden tarkoituksena oli esitellä yritysten kasvupotentiaali, markkinapotentiaali ja suunnitelma, mitä yritys aikoo tehdä saadakseen oman osuutensa alansa markkinasta. Esiintyminen vaati hurjasti rohkeutta ja esityksiä oli hienoa seurata. Harva kuitenkin vaikutti miettineen puheen kohderyhmää ja sitä, mitä niin lyhyessä ajassa on tärkeää sanoa, ja ennen kaikkea, miten asiat sanoo. Pitchaus on hauska ja opeteltavissa oleva laji, jolle on olemassa rakenne. Rakenne taas luo luontevan pohjan tarinalle. Me suomalaiset olemme insinöörikansaa, joka rakastaa rakennetta, joten tässä kysymykset, joiden avulla sinäkin voit luoda ytimekkään pitchin yrityksestäsi:

  • Naulitseva aloitus: miksi sinua kannattaa kuunnella?
  • Millaisen asiakkaan ongelman tai haasteen olette löytäneet?
  • Miten yrityksesi tuote/palvelu ratkaisee edellä esitetyn ongelman?
  • Mikä on markkinan koko ja kuinka suurta osaa yrityksesi siitä tavoittelee?
  • Mikä on toimintasuunnitelma? Mitä olette jo tehneet ja mitä teette seuraavaksi?
  • Kuka tekee? Millainen osaajatiimi hommaa toteuttaa?
  • Jatkoa lupaava lopetus: Mitä tapahtuu seuraavaksi?

Viimeistele esitys visuaalisesti näyttävillä ja informatiivisilla dioilla. Näin esitys on valmis ja tekee yleisölle selväksi, minkä ongelman olette havainneet ja miten ratkaisette sen, mikä on potentiaalinne ja miten muutatte haaveenne markkinaosuudesta todeksi ja tuotoksi.

Saatat miettiä, tarvitseeko minuutin pitchiin valmistautua näin hartaasti. Lupaan, että se on vaivan arvoista, sillä saman esityksen voi vetää pienillä muutoksilla lukemattomia kertoja erilaisissa tilanteissa, jolloin säästät aikaa ja arvostat kuulijaasi.

Me autamme sinua mielellämme koukuttavan yritysesittelyn tekemisessä.

-Pauliina

Haluatko blogistamme muistutuksen?

Lähetämme pari kertaa kuukaudessa blogilinkit suoraan sähköpostiisi ja pysyt perillä markkinoinnin uusista tuulista.

Ota yhteyttä

info@bstr.fi

tero-luoma-bstr

Tero Luoma

0400 918 288
tero.luoma@bstr.fi

Anniina-walsh-bstr

Anniina Walsh

040 529 5846
anniina.walsh@bstr.fi

Mari Dawe

050 441 3209
mari.dawe@bstr.fi

bstr-pauliina

Pauliina Hautamäki

040 075 4878
pauliina.hautamaki@bstr.fi

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Syötä kelvollinen sähköpostiosoite.
Jokin meni vikaan. Tarkista antamasi tiedot ja yritä uudelleen.