07.11.2019
Yrityksen yksi markkinointimateriaalien kulmakivistä on hyvä yritysesittely. Varaa aikaa sen tekemiseen ja erityisesti siihen, miten tiivistät siitä 1–2 minuutin nasevan pitchauksen.
Minuutissakin ehtii sanoa yllättävän paljon, mutta se vaatii hirmuisen määrän pohjatyötä, valintoja ja tutkittua tietoa. Valitettavan usein käy niin, että annetusta minuutista puolet menee puhujan valitteluun siitä, miten hänen täytyy tiivistää tunnin esitelmä surkean lyhyeen aikaan.
Pari viikkoa sitten Kasvu Open -karnevaaleilla sata finalistia piti alle 2 minuutin pitchauksen eli myyntipuheen yrityksestään. Puheiden tarkoituksena oli esitellä yritysten kasvupotentiaali, markkinapotentiaali ja suunnitelma, mitä yritys aikoo tehdä saadakseen oman osuutensa alansa markkinasta. Esiintyminen vaati hurjasti rohkeutta ja esityksiä oli hienoa seurata. Harva kuitenkin vaikutti miettineen puheen kohderyhmää ja sitä, mitä niin lyhyessä ajassa on tärkeää sanoa, ja ennen kaikkea, miten asiat sanoo. Pitchaus on hauska ja opeteltavissa oleva laji, jolle on olemassa rakenne. Rakenne taas luo luontevan pohjan tarinalle. Me suomalaiset olemme insinöörikansaa, joka rakastaa rakennetta, joten tässä kysymykset, joiden avulla sinäkin voit luoda ytimekkään pitchin yrityksestäsi:
Viimeistele esitys visuaalisesti näyttävillä ja informatiivisilla dioilla. Näin esitys on valmis ja tekee yleisölle selväksi, minkä ongelman olette havainneet ja miten ratkaisette sen, mikä on potentiaalinne ja miten muutatte haaveenne markkinaosuudesta todeksi ja tuotoksi.
Saatat miettiä, tarvitseeko minuutin pitchiin valmistautua näin hartaasti. Lupaan, että se on vaivan arvoista, sillä saman esityksen voi vetää pienillä muutoksilla lukemattomia kertoja erilaisissa tilanteissa, jolloin säästät aikaa ja arvostat kuulijaasi.
Me autamme sinua mielellämme koukuttavan yritysesittelyn tekemisessä.
Kuulostiko kiinnostavalta?
Ota yhteyttä[UUTISKIRJE]
Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.