08.04.2025
Ajan tasalla oleva brändistrategia on hallituksen homma siinä missä kaikki muutkin yritystä koskevat strategiat. Silti se usein puuttuu hallitusten kokousten asialistalta. Oletko törmännyt samaan?
Hallituksen tärkein tehtävä on varmistaa, että yrityksellä on kilpailukykyinen strategia sekä huolehtia, että edellytykset strategian toteuttamiselle ovat kunnossa eli toisin sanoen on riittävästi rahaa, ihmisiä, osaamista jne. Vahva brändi on kilpailuetu, joka lisää yrityksen arvoa ja kasvua. Siksi sen tulee olla nimenomaan hallituksen pöydällä. On tärkeää ymmärtää, että brändi ei ole markkinointiosaston projekti.
Olen itsekin syyllistynyt hallitustyössä brändin unohtamiseen tai jättämiseen vähälle huomiolle. Keskittyminen talouden tunnuslukuihin, operatiiviseen tehokkuuteen ja muihin strategisiin linjauksiin tuntuu helposti akuutimmalta. Brändin nostaminen mukaan on kuitenkin välttämätöntä: brändi voi tehdä yrityksestä menestyjän tai jos brändin jättää herran haltuun, se voi olla menestykselle riski.
Mitä osaamista tämä vaatii hallitukselta? Vaikka brändin johtaminen on hallituksen vastuulla, hallituksen ei ole pakko olla syvällisin brändäyksen asiantuntija. Hallituksen jäsenen täytyy kuitenkin ymmärtää brändin strateginen merkitys, mitä brändi itse asiassa tarkoittaa ja mitä brändin luominen ja ylläpito vaatii.
Lisäksi pätevän brändistrategian luominen ja brändin käsitteleminen hallituksessa vaatii onnistuakseen äärimmäisen tärkeää asiakasymmärrystä. Brändiä ei tehdä itselle, vaan asiakkaille, jotka sitoutuvat nimenomaan brändiin. Parhaiten brändäyksen hoitanut ja brändilupaukset lunastanut yritys kerää suurimmat eurot.
[UUTISKIRJE]
Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.