[ Brändi | Strategia ]

Hallituksen jäsen – miksi sinun pitää olla kiinnostunut brändistä?

Mari Dawe08.04.2025

Ajan tasalla oleva brändistrategia on hallituksen homma siinä missä kaikki muutkin yritystä koskevat strategiat. Silti se usein puuttuu hallitusten kokousten asialistalta. Oletko törmännyt samaan?

Mari Dawe BSTR Luova Markkinointitoimisto

Hallituksen tärkein tehtävä on varmistaa, että yrityksellä on kilpailukykyinen strategia sekä huolehtia, että edellytykset strategian toteuttamiselle ovat kunnossa eli toisin sanoen on riittävästi rahaa, ihmisiä, osaamista jne. Vahva brändi on kilpailuetu, joka lisää yrityksen arvoa ja kasvua. Siksi sen tulee olla nimenomaan hallituksen pöydällä. On tärkeää ymmärtää, että brändi ei ole markkinointiosaston projekti.

Olen itsekin syyllistynyt hallitustyössä brändin unohtamiseen tai jättämiseen vähälle huomiolle. Keskittyminen talouden tunnuslukuihin, operatiiviseen tehokkuuteen ja muihin strategisiin linjauksiin tuntuu helposti akuutimmalta. Brändin nostaminen mukaan on kuitenkin välttämätöntä: brändi voi tehdä yrityksestä menestyjän tai jos brändin jättää herran haltuun, se voi olla menestykselle riski.

Mitä osaamista tämä vaatii hallitukselta? Vaikka brändin johtaminen on hallituksen vastuulla, hallituksen ei ole pakko olla syvällisin brändäyksen asiantuntija. Hallituksen jäsenen täytyy kuitenkin ymmärtää brändin strateginen merkitys, mitä brändi itse asiassa tarkoittaa ja mitä brändin luominen ja ylläpito vaatii.

Lisäksi pätevän brändistrategian luominen ja brändin käsitteleminen hallituksessa vaatii onnistuakseen äärimmäisen tärkeää asiakasymmärrystä. Brändiä ei tehdä itselle, vaan asiakkaille, jotka sitoutuvat nimenomaan brändiin. Parhaiten brändäyksen hoitanut ja brändilupaukset lunastanut yritys kerää suurimmat eurot.

Hallituslaisen brändi TOP 5

  1. Brändi tuo rahaa
    Brändin arvo näkyy viivan alla. Kun brändi on vahva, asiakkaat ovat valmiita maksamaan enemmän ja suosittelevat yritystä muille. Tämä johtaa parempiin katteisiin ja vakaampaan kassavirtaan eli juuri niihin asioihin, joita hallitukset yleisimmin käsittelevät.
  2. Brändi suojaa kilpailutilanteissa
    Brändinsä unohtaneet yritykset ovat vaarassa jäädä hintakilpailuloukkuun. Kun brändi on vahva, yritys ei kilpaile vain hinnalla vaan asiakkaan kokemalla arvolla. Hyvästi ikuiset alekampanjat.
  3. Maine – riski vai voimavara
    Ilman vahvaa ja merkityksellistä brändiä on vaikea saada uusia mahdollisuuksia asiakkailta kriisitilanteissa.
  4. Brändi vetää puoleensa sijoittajia ja kumppaneita
    Sijoittajat ja muut potentiaaliset kumppanit eivät katso vain lukuja. He katsovat myös, millainen brändi yrityksellä on. Kiinnostava ja arvostettu brändi avaa ovia uusiin yhteistyömahdollisuuksiin.
  5. Brändi vetää puoleensa työntekijöitä
    Työnantajabrändi on yhtä tärkeä kuin asiakasbrändi. Parhaat ihmiset haluavat työskennellä yrityksissä, joilla on selkeä visio ja arvopohja.
BSTR Mari Dawe

Mari Dawe

Asiakkuusjohtaja

Kuulostiko kiinnostavalta?

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä

Kaikki yhteystiedot

Tero Luoma BSTR

Tero Luoma

Hallituksen puheenjohtaja, perustaja
Ota yhteyttä

Tilaa uutiskirje

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Uutiskirje

[UUTISKIRJE]

Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.