29.09.2020
Miten markkinoida yritystä eri sesonkeina ja mitä kannattaa huomioida suunnittelussa ja budjetoinnissa?

Miten markkinoida yritystä kohti tulostavoitteita? Aiheesta voi aina oppia lisää. Hyvin toteutetulla digimarkkinoinnilla saadaan pidettyä siimat kireänä ja napattua syöteille alttiit isot vonkaleet omaan veneeseen. Kalastuksella ja markkinoinnilla on vain hiuksenhienoja eroja. Tämä blogi tarjoaa validit vinkit myynnin kasvattamiseen, keinot kuroa liiketoiminnan tulosvaje umpeen ja puskea loppuvuotena tavoitteisiin.
Kevät ja syksy, suurhauen kalastuksen kulta-aikaa. Hyödynnä parhaat saaliit tuottavat sesongit valmistautumalla markkinointiin ajoissa ja huolellisesti. Mitä kalastat? Markkinoida kaikkea vai targetoimalla myynti tietyn tuoteryhmän tuotteisiin tai palveluihin? Mikä tuottaa parhaan katteen ja kyseessä on kaupan markkinointi, niin mikä on ”kuuma tuote”? Google Trendsin avulla saat hyödyllistä tietoa aikaisempien vuosien sesonkien syövistä vonkaleista ja ennusteet tulevista.
Kuinka markkinoida? Netistä löytyy paljon tietoa vesistöjen saalis- ja istutushistoriasta. Joskus pienimmät vesistöt ovat niitä parhaita Eldoradoja. Jos kalastaa isommilla vesistöillä, niin tekemisen laatu täytyy olla pikkutarkkaa ja kilpailijoita laadukkaampaa. Valitse oikeat kanavat ja mainostyypit. Suomalaisten käyttöasteet eri markkinointikanavissa Innowisen julkaisemasta markkinointitutkimuksessa.
Miten markkinoida? Parasta kohdekalaa täytyy etsiä aktiivisella otteella analysoiden, aistien ja testaamalla. Passiivisen pyydyksen, eli verkon tai katiskan tiputtaminen on helppoa, mutta pyydys saattaa jäädä tyhjäksi tai olla täynnä pettymyksiä. Kun olet aktiivinen ja tiedät mitä teet, niin löydät haluamasi saaliin.
Laadukas suunnitelma luo hyvän selkänojan onnistumiselle. Taustatyön tekeminen korostuu erityisesti uusilla vesistöillä kalastaessa. Vanhoilla toimintatavoilla saavuttaa yleensä korkeintaan parhaan aikaisemman lopputuloksen. Älä kuitenkaan tukeudu pelkkään suunnitelmaan. Reagointikyky on tärkeää, mutta älä tee liian suuria yhtäkkisiä liikkeitä, ettei vene pyörähdä ylösalaisin. Älä hosu, maltti on valttia.
Tuulen suunta, veden lämpötila ja korkeus, valon määrä ja sateet. Muuttuvat tekijät tulee huomioida ja säätää markkinointia sen mukaisesti. Mikäli mediassa uutisoidaan pilaantuneesta erästä, niin se saattaa vaikuttaa kysyntään. Petokalat kääntävät pyrstön auringolle. Kivijalkaliikkeet tekevät paremmin myyntiä poutasäiden aikaan. Viehe pitää uittaa saalistettavalle oikeasta suunnasta. Muuttuvat tekijät vaativat aina oikeanlaista reagointia.
Parempien ja vielä parempien asetuksien löytäminen vaatii jatkuvaa testausta. Samaan aikaan pyytämään eri tavalla, eri värisiä ja eri syvyydessä uivia vieheitä. Testataan erilaisia uittosuuntia. Kun teet erilaisia kohderyhmiä, eri alueilla ja erilaisilla mainoksilla, niin alat päästä jyvälle siitä, mitä kohti kannattaa edetä.
Kun toimivat ottipelit ovat löytyneet, niin isoin virhe on tuudittautua ja jämähtää. Ainakin joiltakin osin kokeilua kannattaa tehdä jatkuvasti. Somesivun seuraajien kaltaiset, verkkosivustolla vierailleiden kaltaiset tai verkkokaupassa ostoksen tehneen kaltaiset. Kaikki nämä tekoälyyn pohjautuvat kohdennukset ovat kokeilemisen arvoisia.
Mitä enemmän vieheitä uimassa, niin sitä parempi mahdollisuus onnistua. Reilun kokoinen mediabudjetti mahdollistaa paljon erilaista testaamista kohderyhmien ja mainoksien määrän osalta. Jos panostuksesi jää yhden siiman varaan, niin et voi olla täysin varma, että onko vesistössä tavoittelemiasi vonkaleita, vaikka se mainos miellyttäisikin omaa silmääsi. Pyytävin viehe on harvoin sitä!
Monet iäkkäät vaarit ilkkuvat kokemuksen takaa tekniikan hyödyntämiselle. Se riittää tutulla mökkijärvellä, mutta ei vaihtuvissa vesistöissä. Tekniikka kehittyy ja sitä kannattaa hyödyntää. Vaistoilla on mukava operoida mukavuusalueella, mutta faktojen kautta saavutetaan tulosta. Markkinoinnin tehokkuus on aina syytä arvioida verkkosivuston seurannan kautta, minne on laitettu markkinoinnin laadukasta mittaamista tukevat konversioasetukset kuntoon.
Saarten reunat, syvänteet ja lähelle veden pintaa nousevat pakat ovat kaikki lähietäisyydeltä houkuttelevan kalaisia keitaita. Ota riskejä vain hallitusti. Älä laita kaikkia uistimia samaan siimaan, ettet menetä kerralla kaikkia. Jaottele budjettia tasaisesti eri kohderyhmille ja mainoksille. Kehitä markkinointia optimoimalla budjettia, eli siirrä maksettavaa mainosmediaa vähitellen paremmin konversioita tuottavien osioiden suuntaan.
Punnitse, totea ja tee muistiinpanoja, koska niistä voi olla tulevaisuudessa arvokasta hyötyä. Analysoi liidien laatua ja reagoi tiedon perusteella markkinoinnin säätöihin. Luuliko yhteydenoton tehnyt henkilö saavansa edullista ja keskinkertaista? Pitäisikö mainoksia tai tavoiteltua kohderyhmää muuttaa?
Onko vonkaleet laittanut suunsa kiinni vai näyttääkö siltä, että olet joutunut kalajuttujen uhriksi. Älä lannistu, vaan ota uusi suunta. Kesken sesonkia ei kannata luovuttaa. Analysoi epäonnistuminen ja dokumentoi epäonnistunutkin reissu. Mikäli olet toiminut ylempänä mainittujen seikkojen mukaisesti, niin tapa toimia on todennäköisesti oikea, mutta ehkä kohderyhmä, mainosmateriaalit tai jopa kanava väärä.
Vonkaleita saa pyydystettyä yksin, mutta aina tehokkaammin kaksin tai kolmin, kunhan sävel on yhteinen. Podiumille nousee aina venekunta, missä on kapteeni ja selkeästi jaetut roolit ja vastuut. Hyvällä yhteispelillä pääsee pitkälle. Mikäli sinulla on vene ja riittävästi uistimia, mutta kapteeni puuttuu, niin BSTR:ltä löytyy erilaisia tyrskyjä kokeneita vuokrakapteeneja.


Varaa 45 min kasvusparraus (vain liiketoiminnan päättäjille). Saat alustavan diagnoosin ja 3 priorisoitua toimenpidettä.

[UUTISKIRJE]
Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.