14.11.2019
Kun valitetaan Ideaparkin vievän bisnestä keskustan liikkeiltä pelkästään siksi, että se on olemassa, puhutaan liiketoiminnassa menestymisen kannalta aivan vääristä asioista.
Seinäjoen Ideapark aukeaa tänään. Avajaiset ovat nelipäiväiset ja jonoja odotetaan. Ideaparkin ympärillä pyörii innostuksen lisäksi toinen keskustelu: pelto-ostarin pelätään imevän keskustan liikkeiltä niin paljon kauppaa, että kuinkas suu nyt pannaan? Uskon, että tässä käy kaupungin keskustallekin aivan hyvin.
Kun valitetaan Ideaparkin vievän bisnestä keskustan liikkeiltä pelkästään siksi, että se on olemassa, puhutaan liiketoiminnassa menestymisen kannalta aivan vääristä asioista. Ideapark tuli jo. Siihen emme voi vaikuttaa. Sen sijaan siihen voimme vaikuttaa, mitä myymme ja millaisen palvelukonseptin luomme. Tämä on se keskustelu, jossa kannattaa olla mukana ja johon kannattaa energiansa suunnata.
Seinäjoellakin on useita liikkeitä, jotka menestyvät niin keskustassa kuin sen ulkopuolella kauppakeskuksista huolimatta. Ne menestyvät, koska ovat erilaistaneet valikoimansa ja rakentaneet palvelukonseptinsa sellaiseksi, että ostostapahtuma on miellyttävä, jopa elämyksellinen. Vai kuinka usein olette pettyneet Seinäjoen vuoden 2019 yrittäjänaiseksi valitun Sari Nisulan upean valikoiman ja erinomaisen palvelun äärellä tai Juurella, Seinäjoen ravintolahelmessä? Myös isän ja pojan lähiöpyöräliikettä Törnävällä suositellaan jatkuvasti loistavan palvelunsa takia. En usko, että Ideapark hetkauttaa näiden liikkeiden menestystä mihinkään suuntaan.
Yksikään esimerkeistä yllä ei ole myöskään jättänyt muistijälkeä hintakampanjoilla, jotka tuntuvat olevan ensimmäinen käypä hoito bisneksen elävöittämiseen. Hintakampanjat unohtuvat nopeasti ja niissä on myös se haaste, että joku myy aina halvemmalla verkossa. Joku viisas joskus sanoi, että markkinoinnin tarkoitus on varmistaa, ettei tarvitse myydä alennuksella. Kun yllä mainituista firmoista keskustellaan kahvipöydissä, en oikeasti muista, että kukaan olisi koskaan kertonut miten edullisesti sieltä jotain sai. Laadusta, valikoimasta ja palvelusta on puhuttu sitten sitäkin enemmän. Olen toki itse sitä tyyppiä, joka ostelee suhteellisen vähän ja äärimmäisen harvoin herätesysteemillä. Halpa hinta milloin mistäkin ei saa minua liikkeelle. En kuitenkaan ole yksin – on meitä muitakin, jotka ostavat kun tarvitsevat tai haluavat jotain oikein kovasti. Jos liikkeessä sattuu ostohetkellä olemaan ale päällä niin kiva, mutta ostopäätökseen se ei vaikuta.
Tuntemani yritysjohtaja sanoi edellisen laman jyllätessä, että nyt loppuu nurkassa itkeminen ja aletaan tekemään vakavaa liiketoimintaa. Samaa ehdotan lääkkeeksi tähänkin keskusteluun. Ideaparkin mahdollisten vaikutusten valittaminen ei muuta mitään, mutta muutama muu perusasia voi tuoda voimaa liiketoimintaan ja lisää euroja kassaan. Erikoistu, pistä persoonasi peliin ja rakenna palvelukonsepti sen ympärille mikä asiakastasi liikuttaa. Järjestä jotain elämyksellistä, jonka vuoksi asiakkaat jonottavat teille. Seuraa kaupunkisi tapahtumakalenteria ja ole vähintään edes auki, kun ihmiset ovat liikkeellä. Hyödynnä tapahtumat ja tee jotain teemaan sopivaa. Miten teillä voisi näkyä esimerkiksi ValotON tai Black Friday?
Sulje silmäsi hetkeksi ja mieti: mistä haluat, että sinut ja liikkeesi muistetaan? Sillä sinä pärjäät.
[UUTISKIRJE]
Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.