Kuinka tuottaa kiinnostavaa sisältöä sosiaaliseen mediaan? Osa 2: tekstisisällöt

Mari Hirvelä

Aiemmin kirjoitin, kuinka luodaan simppeli sosiaalisen median strategia ja mikä on sen merkitys kiinnostavan somesisällön luomisessa. Kun somemarkkinoinnilla on raamit, on sisällön tuottaminen huomattavasti helpompaa ja tehokkaampaa. On kuitenkin vaikea ennustaa mitkä sisällöt lopulta kiinnostavat yleisöä ja menestyvät sosiaalisessa mediassa. 

Kun perusta, eli strategia, on kunnossa, voit alkaa tuottamaan sisältöä.

  1. Mieti, mitä (lisä)arvoa tuotteesi tai palvelusi tuottaa kohderyhmällesi. Rehelliselle tuotemarkkinoinnillekin on hetkensä, mutta usein kannattaa ajatella asiakaslähtöisesti ja keskittyä kertomaan minkä asiakkaasi ongelman voit ratkaista ja miten. 
  2. Kerro tarinaa. Tuotteesi tai palvelusi hyötyihin on mielenkiintoisempaa tutustua, kun luot niille kontekstin ja tarinan.
  3. Onhan yrityksellesi määritelty tone of voice eli yrityksen tapa puhua? Sanallisen viestinnän äänensävy ja sanavalinnat vaikuttavat siihen, millaisena brändisi näyttäytyy suhteessa asiakkaaseesi ja kilpailijoihisi. Äänensävy voi vaihdella eri kanavissa ja onkin tyypillistä, että yrityksen äänensävy on rennoimmillaan juuri sosiaalisessa mediassa. Pelkkänä yrityksenä viestimisen lisäksi voit myös hyödyntää yrityksen työntekijöiden ääntä ja persoonaa.
  4. Ole selkeä ja ytimekäs. Sosiaalinen media on temmoltaan nopea, ja onkin hyvä sisällyttää yhteen postaukseen selkeästi yksi asia. Joskus on tarkoituksenmukaista kertoa koko asiakokonaisuus jo somepostauksessa, toisinaan taas ohjata lukemaan lisää nettisivuilta. 
  5. Osallista. Kysy kysymyksiä, heitä haasteita tai järjestä kilpailuja. Osallistaminen paitsi rikastaa sisältöäsi viestinnällisesti, myös sitouttaa yleisöäsi sekä laajentaa sisältöjesi näkyvyyttä. 
  6. Osallistu. Seuraa aikaasi ja tartu pinnalla oleviin aiheisiin, jotka ovat linjassa yrityksesi muun viestinnän ja strategian kanssa. 
  7. Käytä aihetunnisteita eli hashtageja. Ne vaikuttavat sisältösi näkyvyyteen ja löydettävyyteen. Somekanavien algoritmit myös suosittelevat käyttäjille samankaltaisia sisältöjä heidän aiemmin kuluttamansa sisällön perusteella.
  8. Ole johdonmukainen. Tuota, analysoi, opi ja toista. Yksi postaus silloin tällöin ei tee autuaaksi. Säännöllisyys ja johdonmukaisuus jättävät muistijäljen ja saavat seuraajasi odottamaan seuraavaa postaustasi.

Kiinnostava somesisältö kuulostaa abstraktilta, mutta palastelemalla sen osiin, muuttuu kokonaisuus helpommin hallittavaksi.

Strategian ja tekstisisältöjen lisäksi sosiaalisessa mediassa on avainroolissa myös visuaalinen sisältö. BSTR:n graafiset suunnittelijat kokosivat parhaat vinkkinsä kiinnostavan visuaalisen sisällön tuottamiseen.

Mari Hirvelä
Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija, BSTR

Ota yhteyttä

Lähdetään yhdessä matkalle kohti kasvua. Mitä innostavampi matka, sitä vaikuttavampi määränpää.

Mari Dawe

Myyntipäällikkö

050 441 3209
mari.dawe@bstr.fi

Please enter your name.
Please enter a valid email address.
Please type your message.