[ Markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen ]

Markkinoijan muistilista loppuvuoteen

BSTR12.11.2024

Loppuvuosi on hyvää aikaa tehdä yhteenveto kuluneesta vuodesta. Kun budjettien laatiminen on ajankohtaista, on myös markkinoijan aika tarttua toimeen!

Kalenteri, vihko ja läppäri.

1. Pidä tavoite kirkkaana mielessä

Onko sinulla selkeä käsitys yrityksenne tavoitteista ensi vuodelle? Tuloksellista markkinointia on hankala lähteä tekemään, ellei tiedä millaisia tuloksia tavoitellaan.

Haetteko kasvua? Paljonko ja mistä kasvu on tarkoitus saada? Kun tavoitteet ovat selvillä, on helpompi lähteä suunnittelemaan markkinointitoimia, joilla niihin voidaan päästä.

2. Laita kulunut vuosi pakettiin

Käy läpi tämän vuoden markkinointibudjetti ja tarkastele sitä kriittisesti. Pysyttiinkö budjetissa? Jos ei, mitkä ovat syitä siihen? Saavutettiinko asetetut tavoitteet? Jos ei, niin miksei? Oliko markkinointibudjetti liian pieni suhteessa tavoitteisiin? Panostettiinko vääriin asioihin?

Muodosta itsellesi mahdollisimman hyvä käsitys siitä, mitä markkinointitoimia on tehty ja miten ne ovat vaikuttaneet. Arvioi myös sitä, mitataanko teillä markkinoinnin tuloksia tarpeeksi hyvin.

Kun tiedät mitä on tehty ja miten toimet ovat vaikuttaneet, on helpompi lähteä miettimään toimia tulevalle vuodelle.

3. Käännä katse tulevaan – tee markkinointibudjetti

Jos et ole jo aloittanut markkinointibudjetin laatimista ensi vuodelle, niin nyt on korkea aika! Kun olet käynyt kuluvan vuoden budjetin läpi ja arvioinut mitä sillä saatiin aikaan, peilaa sitä tulevan vuoden tavoitteisiin ja tarvittaviin toimiin.

Onko tiedossa esimerkiksi uuden tuotteen tai palvelun lanseeraus tai vaikkapa verkkosivuston uudistaminen, jota ei tehty edellisenä vuonna? Tällöin on syytä kasvattaa budjettia.

Ehkä saavutitte asetut tavoitteet hyvin, eikä tiedossa ole mitään isompia investointeja, jolloin voi jatkaa samalla budjetilla kuin tänäkin vuonna.

Markkinointibudjetin laatimiseen kannattaa uhrata hieman aikaa, sillä se on hyödyllinen työkalu. Kun muodostat tarkemman kuvan siitä, mistä kaikista osa-alueista markkinointibudjetti koostuu, on siinä pysymistä huomattavasti helpompi seurata.

Budjetti on myös helpommin perusteltavissa, kun pystyy avaamaan mistä se itse asiassa koostuu.

P.S. Voit ladata tekemämme budjettipohjan käyttöön täältä: Budjettipohja

Kirjoittaja: Hanna Heikkola

BSTR

luova markkinointitoimisto

Kuulostiko kiinnostavalta?

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä

Kaikki yhteystiedot

Tero Luoma BSTR

Tero Luoma

Hallituksen puheenjohtaja, perustaja
Ota yhteyttä

Tilaa uutiskirje

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Uutiskirje

[UUTISKIRJE]

Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.