[ Digimarkkinointi | Sisällöntuotanto ]

Kuinka tuottaa kiinnostavaa sisältöä sosiaaliseen mediaan? Osa 2: tekstisisällöt

BSTR04.03.2022

Kun perusta, eli strategia, on kunnossa, voit alkaa tuottamaan sisältöä.

Läppärin näppäimistö ja heijastus näytöstä

Aiemmin kirjoitin, kuinka luodaan simppeli sosiaalisen median strategia ja mikä on sen merkitys kiinnostavan somesisällön luomisessa. Kun somemarkkinoinnilla on raamit, on sisällön tuottaminen huomattavasti helpompaa ja tehokkaampaa. On kuitenkin vaikea ennustaa mitkä sisällöt lopulta kiinnostavat yleisöä ja menestyvät sosiaalisessa mediassa.

Kun perusta, eli strategia, on kunnossa, voit alkaa tuottamaan sisältöä.

  1. Mieti, mitä (lisä)arvoa tuotteesi tai palvelusi tuottaa kohderyhmällesi. Rehelliselle tuotemarkkinoinnillekin on hetkensä, mutta usein kannattaa ajatella asiakaslähtöisesti ja keskittyä kertomaan minkä asiakkaasi ongelman voit ratkaista ja miten.
  2. Kerro tarinaa. Tuotteesi tai palvelusi hyötyihin on mielenkiintoisempaa tutustua, kun luot niille kontekstin ja tarinan.
  3. Onhan yrityksellesi määritelty tone of voice eli yrityksen tapa puhua? Sanallisen viestinnän äänensävy ja sanavalinnat vaikuttavat siihen, millaisena brändisi näyttäytyy suhteessa asiakkaaseesi ja kilpailijoihisi. Äänensävy voi vaihdella eri kanavissa ja onkin tyypillistä, että yrityksen äänensävy on rennoimmillaan juuri sosiaalisessa mediassa. Pelkkänä yrityksenä viestimisen lisäksi voit myös hyödyntää yrityksen työntekijöiden ääntä ja persoonaa.
  4. Ole selkeä ja ytimekäs. Sosiaalinen media on temmoltaan nopea, ja onkin hyvä sisällyttää yhteen postaukseen selkeästi yksi asia. Joskus on tarkoituksenmukaista kertoa koko asiakokonaisuus jo somepostauksessa, toisinaan taas ohjata lukemaan lisää nettisivuilta.
  5. Osallista. Kysy kysymyksiä, heitä haasteita tai järjestä kilpailuja. Osallistaminen paitsi rikastaa sisältöäsi viestinnällisesti, myös sitouttaa yleisöäsi sekä laajentaa sisältöjesi näkyvyyttä.
  6. Osallistu. Seuraa aikaasi ja tartu pinnalla oleviin aiheisiin, jotka ovat linjassa yrityksesi muun viestinnän ja strategian kanssa.
  7. Käytä aihetunnisteita eli hashtageja. Ne vaikuttavat sisältösi näkyvyyteen ja löydettävyyteen. Somekanavien algoritmit myös suosittelevat käyttäjille samankaltaisia sisältöjä heidän aiemmin kuluttamansa sisällön perusteella.
  8. Ole johdonmukainen. Tuota, analysoi, opi ja toista. Yksi postaus silloin tällöin ei tee autuaaksi. Säännöllisyys ja johdonmukaisuus jättävät muistijäljen ja saavat seuraajasi odottamaan seuraavaa postaustasi.
    Kiinnostava somesisältö kuulostaa abstraktilta, mutta palastelemalla sen osiin, muuttuu kokonaisuus helpommin hallittavaksi.

Strategian ja tekstisisältöjen lisäksi sosiaalisessa mediassa on avainroolissa myös visuaalinen sisältö. BSTR:n graafiset suunnittelijat kokosivat parhaat vinkkinsä kiinnostavan visuaalisen sisällön tuottamiseen.

 

Kirjoittaja: Mari Hirvelä

BSTR

luova markkinointitoimisto

Kuulostiko kiinnostavalta?

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä

Kaikki yhteystiedot

Tero Luoma BSTR

Tero Luoma

Hallituksen puheenjohtaja, perustaja
Ota yhteyttä

Tilaa uutiskirje

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Uutiskirje

[UUTISKIRJE]

Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.