26.04.2024
Millaisia trendejä elintarvikepakkauksissa on tällä hetkellä näkyvissä? Lue niin osaat joko valita trendikkäimmän ulkoasun tuotteillesi – tai tiedät entistä paremmin miten erottua joukosta.
Ruokakauppojen hyllyiltä löytyy nyt tuotteita, joiden pakkausilme noudattaa sisustustrendien viitoittamaa tietä. Väritys on silmää miellyttävän hento ja muotoilu minimalistinen.
Pyöristetyt elementit yhdistyvät suoriin linjoihin luoden esteettisesti miellyttäviä kokonaisuuksia, jotka korostavat tuotteen houkuttelevia ominaisuuksia.
Pakkausten väreissä on nähtävissä selkeä trendi. Markkinoille saapuvat uutuudet suosivat pastellisävyjä, vältellen liian kirkkaita ja tummia värejä. Mustat on usein korvattu tumman sinisellä tai -harmaalla.
Valkoiset taas ovat nyt kermaisen luonnonvalkoisia. Kirkkaitakin värejä löytyy pakkauksista, mutta ne ovat himmennettyjä pehmeämmiksi sävyiksi.
Päävärejä löytyy yksittäisestä tuotteesta noin kolme tai neljä kappaletta, jotka jakautuvat eri taustaelementeille. Taustavärin vastaväriä käytetään paljon yksityiskohtiin, saaden värit sointumaan yhteneviksi värikokonaisuuksiksi.
Kuva: Esimerkkejä tämänhetkisistä trendiväreistä.
Tekstit ovat muuttuneet yksinkertaisemmiksi. Saavutettavuuteen panostetaan yhä enemmän, sillä selkeät fontit erottuvat helpommin hyllyiltä ollessaan helposti silmäiltäviä.
Fontit ovat paksuja ja kulkevat valtaosin suorassa linjassa. Myös kaarevia ja pyöreitä fontteja on käytössä, mutta nekin noudattavat suoria linjoja.
Kaunokirjoitus on vähentynyt huomattavasti, ja sitä löytyy pääasiassa vain sen omaavista logoista. Valkoisen sijaan pakkausten teksteissä käytetäänkin nyt enemmän taustaan sointuvia sävyjä.
Kuva: Esimerkkejä fonttityyleistä.
Elintarvikepakkauksissa on vähentynyt monimutkaiset tuotekuvat ja reseptikuvat. Sen sijaan pakkauksista löytyy yksittäinen hyperrealistinen kuva pelkästä tuotteesta, kuten vaikka yksittäisestä leivoksesta.
Tämä tarkka kuva hyppää edustavalla tavalla esiin muuten kaksiulotteisen ja hempeän pakkauksen taustasta.
Hyperrealististen tuotekuvien tueksi on pakkauksen taustalla käytetty usein pyöreitä elementtejä. Pakkauksista voi bongata erilaisia toistuvia graafisia muotoja. Nämä ovat kuitenkin kaksiulotteisia, nojaten yksinkertaisuuteen ja ilmavaan kokonaisuuteen. Uusi Coop -tuotemerkki on ottanut tämän trendin vahvasti haltuunsa.
Kuva: Esimerkkejä pakkaustyyleistä.
Jopa pakkausten materiaaleissa on tapahtunut muutosta. Materiaalina käytetään enemmän hohtavaa sileää mattaa, eikä kiiltävää kalvomaista materiaalia.
Läpinäkyviä kalvo-osuuksia ja ikkunoita on HeVi –osaston ulkopuolella vähemmän. Jos tällaisia elementtejä käytetään, on niissä usein mukana kuvioita pehmentämässä kalvon ja muun pakkauksen rajaa. Tämä luo sulavan siirtymän läpinäkyvän kalvon ja värillisen kalvon välille.
Vaikka jokaiseen trendiin ei ole välttämättä järkevää hypätä mukaan, on tärkeää tunnistaa ne ajoissa ja mahdollisesti reagoida niihin.
Trendit herättävät huomiota, ja joskus niistä tulee uusia normeja. Trendeistä jälkeen jääminen voi pahimmillaan saada tuotteesi näyttämään vanhanaikaiselta ja siltä, ettet hallitse markkinaa.
Trendikkyys on iso myyntivaltti elintarvikemarkkinoinnissa, sillä moni kuluttaja haluaa testata uutuuksia.
Ja näinhän se on, että trendikkäät tuotteet onnistuvat näyttämään uusilta.
[UUTISKIRJE]
Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.