23.06.2022
Konversioaste on merkittävin verkkosivuston ja digitaalisen markkinoinnin mittari, kun tavoitellaan myyntiä ja yhteydenottoja. Tutustu.
Yleisimpiä konversiotapahtumia ovat tuotteen ostaminen verkkokaupassa, yhteydenottolomakkeen täyttäminen, uutiskirjeen tilaaminen tai mikä tahansa toiminta, jonka halutaan sivustovierailijoiden suorittavan. Konversioaste lasketaan jakamalla konvertoituneiden vierailijoiden lukumäärä kaikkien sivustolla vierailleiden lukumäärällä ja kertomalla tulos sadalla.
Konversioaste on mittari tekijä verkkosivuston ja digitaalisen markkinoinnin optimoinnin ja mittaamisen näkökulmasta. Korkea konversioaste osoittaa, että markkinoinnin kohdentaminen toimii, verkkosivusto on houkutteleva, käyttäjäystävällinen ja se tuottaa toivottuja toimenpiteitä. Alhainen konversioaste puolestaan viittaa siihen, että markkinoinnin kohdentamista tulee muuttaa, sivustoa täytyy kehittää sisällön houkuttelevuutta kehittämällä tai selkeyttämällä ostosprosessia.
Esimerkkinä verkkokauppa, joka myy vaatteita. Keskimäärin verkkokauppassa käy 1000 vierailijaa kuukaudessa, konversioasteen ollessa 1 %, mikä tarkoittaa sitä, että 10 vierailijaa tekee ostoksen.
Kun verkkosivustoon on tehty kehitystoimenpiteitä, kuten vaihdettu parempia tuotekuvia, kehitetty tuotekuvaustekstejä ja muokattu ostoprosessia selkeämmäksi, on käyttäjä- ja ostokokemus huomattavasti enemmän luottamusta herättävä. Mikäli muutoksien jälkeen konversioaste on noussut 5 %:iin, tarkoittaa se sitä, että 50 vierailijaa tekee ostoksen saman 1000 vierailun määrän aikana. Myynti käytännössä viisinkertaistuu.
Varmista, että sivusto tarjoaa selkeän ja houkuttelevan käyttökokemuksen, joka ohjaa vierailijoita haluttuihin toimintoihin. Varmistetaan että sivustolta löytyy selkeä polku eri sivuilta kohti tavoiteltua toimintaa. Konversioastetta tulee seurata verkkosivustolla jatkuvasti. Vaikka konversioaste olisikin hyvällä tasolla, niin sivustolle kannattaa tehdä konversio-optimointia erilaisilla testauksilla, joiden myötä voidaan oppia nostamaan konversioastetta entisestään. Konversioaste kannattaa myös aina huomioida uuden verkkosivuston suunnittelussa.
Konversioastetta voidaan seurata Google Analyticsista tai vastaavasta seurantajärjestelmästä myös erilaisten digitaalisten kanavien osalta:
Konversioaste on kriittinen mittari verkkosivuston suorituskyvyn arvioinnissa, koska sillä on suorat vaikutukset yrityksen myyntiin. Mikäli liikennettä houkutellaan esimerkiksi maksullisella kohdennetulla mainonnalla, niin käytetty rahallinen panostus valuu helposti viemäriin, mikäli liikenne ei konvertoidu. Kehittämällä konversioastetta saat lisättyä verkkosivustosi tehokkuutta ja markkinoinnin kannattavuutta. Muista jatkuvasti seurata ja analysoida konversioastetta ja tehdä sivustolle konversio-optimointia konversioiden kehittämiseksi. Konversioasteen seuraaminen antaa arvokasta tietoa myös markkinointikanavien tehokkuudesta ja auttaa sinua tekemään parempia päätöksiä markkinointiresurssien käyttämisessä. Konversioasteen vaikutukset näkyvät myynnissä erityisesti pitkällä aikavälillä.
BSTR:llä on vuosien kokemus konversioperusteisesta digitaalisesta markkinoinnista. Ota yhteyttä, niin räätälöidään yhdessä yrityksellenne toimiva kokonaisuus. Tutustu palveluumme: Digimarkkinointi.
[BSTR testaa: Tämän tekstin asiasisällön kattavuus on varmistettu tekoälyä hyödyntäen.]
Varaa 45 min kasvusparraus (vain liiketoiminnan päättäjille). Saat alustavan diagnoosin ja 3 priorisoitua toimenpidettä.
[UUTISKIRJE]
Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.