[ Kasvumarkkinointi | Kumppanuus | Markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen ]

Kuka nää markkinointihommatkin tekis?

Mari Dawe05.01.2023

Markkinointi on taitoa, vainua ja draivia vaativaa hommaa. Sillä on iso rooli menestyvän bisneksen ajurina.

Mari Dawe BSTR luova markkinointitoimisto

Mutta mitä jos markkinointia ei ehdi tai osaa tehdä, tai jos se ei oikein edes kiinnosta? Erinomainen vaihtoehto tähän on markkinoinnin ulkoistaminen, johon löytyy tapoja yhtä monia kuin tarpeita. Halu edistää omaa liiketoimintaa markkinoimalla paremmin riittää lähtökohdaksi.

Markkinoinnin ulkoistaminen on vaihtoehto rekrytoinnille

Markkinointia ohjaavat liiketoiminnan tavoitteet ja budjetti. Tekijäksi siis tarvitaan joku, joka pystyy näiden perusteella tekemään bisnestä kasvattavan markkinointisuunnitelman, budjetoimaan eurot optimaalisesti, suorittamaan toimenpiteet ja mittaroimaan tuloksia. Markkinoinnin ulkoistaminen voi koskea näistä osaa tai koko pakettia. Ulkoistaa voi esimerkiksi digimarkkinoinnin tai markkinoinnin johtamisen.

Kun markkinoinnin ulkoistaa, kumppaniksi saa ammattilaisia, joiden ydintyö ja -osaamista on miettiä markkinoinnin ratkaisuja. Sillä on suuri arvo työn tuloksen ja tehokkaan tekemisen näkökulmasta, mitataan sitten tehoja ajassa, lopputuloksessa tai euroissa. Markkinoinnista tulee nopeasti tehotonta ja kallista, kun kokeillaan vähän kaikenlaista ilman mietittyä suunnitelmaa. Hyvä suunnitelma sallii myös sopivan määrän ketteriä kokeiluja, joten liiallista kaavamaisuuttakaan ei tarvitse jännittää. 

Voiko ulkoistettu markkinointitiimi osata tehdä juuri meidän toimialan hommia? 

Markkinoinnin ammattilaisilla on häkellyttävä kyky omaksua eri toimialojen lainalaisuuksia ja tehdä niihin sopivat suunnitelmat ja toimenpiteet. Kokemus antaa kyvyn oppia uutta markkinoinnin kentässä ja omaksua uusia työkaluja ja alustoja käyttöön – sekä harkintakykyä milloin uudesta jutusta kannattaa olla innoissaan. 

Ei siis kannata hermoilla, että ulkoistettu markkinointipäällikkö tai joukko markkinoijia tekee ymmärtämättömyyttään sitä taikka tätä. Ulkoistaminenkin toimii niin, että yhdessä sovitaan markkinoinnin tärkeimmät tavoitteet ja hyväksytetään vähintään markkinointisuunnitelma ja budjetti asiakkaan päättäjillä ennen toimenpiteiden tekemistä. 

Helpota arkea ulkoistamalla markkinointi tai osa siitä

Kun mietit markkinoinnin ulkoistamista, kysymyslista auttaa ratkaisemaan olisiko tämä oikea ratkaisu juuri teille:

  • Onko teillä riittävästä aikaa ja/tai osaamista hoitaa markkinointi suunnitelmallisesti ja tuloksellisesti? Onko teille selvää kuka tekee, mitä tekee, millä ajalla?
  • Onko teillä nimetty henkilö, joka johtaa markkinointia ja sen onnistumista?
  • Tuntuuko markkinointiammattilaisen palkkaaminen vaikealta tai riskiltä?
  • Onko teillä aikaa perehtyä uudistuviin markkinointitapoihin?

Jos vastaus on ei, tämä tie kannattaa vähintään tutkia.

Kaikkea ei tarvitse tehdä sisäisesti. Ulkoistetun markkinointipäällikön tai markkinointitiimin hankkiminen voi olla järkiratkaisu juuri tähän hetkeen, jotta markkinoinnista saadaan mahdollisimman iso vipu liiketoimintaan.

BSTR Mari Dawe

Mari Dawe

Asiakkuusjohtaja

Kuulostiko kiinnostavalta?

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä

Kaikki yhteystiedot

Tero Luoma BSTR

Tero Luoma

Hallituksen puheenjohtaja, perustaja
Ota yhteyttä

Tilaa uutiskirje

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Uutiskirje

[UUTISKIRJE]

Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.