22.05.2019
Kuulen usein erityisesti pitkään toimineiden yrittäjien suusta sanat: Emme me tarvitse markkinointia, kun kädet ovat jo valmiiksi täynnä. Minulle markkinoijana tämä tarkoittaa kahta asiaa: yrittäjä ei ole tietoinen siitä, mitä markkinointi oikeastaan tarkoittaa, ja toiseksi sitä, että visio ja tavoitteet saattavat olla kokonaan määrittelemättä.
Markkinointi ei ole vain mainontaa ja kaunista pintaa. Jos tämä on käsityksesi markkinoinnista, tartu lujasti penkkiin, sillä aion räjäyttää käsityksesi atomeiksi. Markkinointi on nimittäin kaikkea, mitä yrityksessäsi teet. Jep, kuulit ihan oikein. Markkinointi lähtee ruohonjuuritasolta, ja vasta markkinoinnin uloimmat kerrokset ovat mainontaa. Jos epäilet minua, jatka lukemista, niin selitän tarkemmin mitä tarkoitan.
Suunnitellessasi tuotetta teet markkinointia. Mietit esimerkiksi miltä tuote näyttää, mikä sen nimi on, miten se toimii ja minkä ongelman se asiakkaalta ratkaisee. Valmistaessasi tuotetta teet markkinointia. Huolehdit laatuvaatimuksista, tarkistat tuotteen virheettömyyden ja teet käyttötestausta. Viestiessäsi yrityksen työntekijöille, kirjoittaessasi sähköpostia, suunnitellessasi asiakaspalvelua, sisustaessasi yrityksen tiloja – arvaat varmaan jo: teet markkinointia. Ihan totta, tämä kaikki on oikeasti markkinointia. Tämä kaikki vaikuttaa siihen, miten tuotteesi myynti sujuu ja millaisen mielikuvan annat itsestäsi ja yrityksestäsi. Sama pätee palveluntuottajiin. Muotoillessasi palvelua, miettiessäsi mitä palvelu sisältää sekä suunnitellessasi myyntikanavia teet markkinointia. Jokainen vaihe, joka yritystoimintasi suunnitteluun ja toteutukseen liittyy, linkittyy suoraan markkinointiin. Jos siis edelleen olet sitä mieltä, että ette tarvitse markkinointia, mieti uudelleen. Ellet sitten ajatellut lopettaa yritystoimintaasi kokonaan, mitä epäilen.
Yritys tarvitsee vision ja tavoitteet. Ilman tavoitteita yritys jää paikoilleen, pölyttyy ja lopulta kuolee pois. Nykypäivänä maailma muuttuu nopeasti, ja tiedonkulku tapahtuu sitäkin nopeammin. Vaikka yrityksesi toiminta pyörisi tällä hetkellä hyvin, et voi tuudittautua siihen liiaksi. Uusi start-up saattaa olla jo muhimassa, ja jyrätä teidät aloittaessaan alleen, ellet ole varautunut. Koska tiedonkulku ja maailmanlaajuiset verkostot mahdollistavat tiedon nopean liikkumisen, voi jopa vasta toimintansa aloittanut yritys ponkaista tähtiin alta aikayksikön. Hieno uusi tuote tai palvelu yhdistettynä oikeaan kanavaan saattaa räjäyttää potin. Kun näin käy, on markkinointikanavana usein vaikuttaja, jolla on paljon seuraajia ja sitä kautta vaikutusvaltaa. Hyvä esimerkki vaikuttajan vaikutuksista tuotteen myyntiin on Ouran älysormus. Tuote kuvattiin Prinssi Harryn sormessa ja myynti singahti taivaisiin. Yhtäkkiä kaikki halusivat Ouran älysormuksen.
Saavutettu menestyskään ei kuitenkaan tarkoita sitä, että yritys olisi nyt valmis ja markkinoinnin voisi unohtaa. Sen lisäksi, että kaikki tekemisesi sisältää markkinointia, tarvitsee yritys myös suunnitelmallista ulkoista markkinointia pitääkseen asemansa. On tärkeää, että yrityksesi löytyy sitä etsittäessä ja tavoittaa oikeat kohderyhmät. Uusien asiakkaiden tavoittamiseksi näkyvyyttä täytyy olla myös muualla kuin yrityksen omissa kanavissa. Näin huolehdit siitä, että asiakasvirta säilyy ja kasvaa. Vaikka et etsisi uusia asiakkaita, tulee sinun silti markkinoida. Markkinointi tapahtuu vain eri kulmalta, miten sitä useimmiten katsotaan. Tällöin markkinoinnin tavoite on sitouttaa nykyiset asiakkaasi. Voit esimerkiksi tarjota asiakkaillesi erilaisia etuja ja tiedottaa heitä ensimmäisten joukossa tulevista uutuustuotteista.
Suunnitellessasi markkinointia etukäteen säästät aikaa, vaivaa ja rahaa sekä saat todennäköisesti parempia tuloksia. Tällöin pystyt myös paremmin peilaamaan toimia yrityksesi visioon ja tavoitteisiin. Suunnitelmallinen markkinointi ei tarkoita sitä, että markkinoinnin tulisi olla kankeaa. Ei suinkaan! Vaikka se olisi suunnitelmallista, markkinointiin saa ja pitää jättää sijaa myös ajankohtaisille aiheille ja muutoksille. Etukäteen mietitty suunnitelma ei ole yhtä kuin kiveen kirjattu. Se vain rytmittää toimintaasi ja auttaa sinua varautumaan asioihin ennakkoon. Yhdistä suunnitelma hyvään tilannetajuun, ja sinulla on käsissäsi lyömätön yhdistelmä. Varaudu siis tulevaan ja varmista, että menestyksesi kestää myös muutokset rintamalla. Markkinoinnin ei tarvitse olla punainen vaate, vaan uusi mahdollisuus. Kääri siis hihat ja tartu rohkeasti härkää sarvista. Varmista, että sinun tarinasi ei ole vain 15 minuuttia kuuluisuudessa, vaan alati kehittyvä menestystarina, josta saamme lukea vielä vuosikymmenien päästä. Lue myös työtoverimme Matti Koski-Sipilän blogi aiheesta mitä on markkinointi?
Jos kaipaat tähän apua, tiedät mistä sitä löytää.
Kirjoittaja: Viivi Kristo
[UUTISKIRJE]
Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.