16.01.2024
Mitä markkinointisuunnitelmassa kannattaa huomioida? Tutustu oppaaseen. Mukana markkinointisuunnitelma-esimerkki.
Tässä blogissa käymme läpi eri osa-alueita ja vaiheita, mitä markkinointisuunnitelman toteutuksessa kannattaa ottaa huomioon. Sisältöä täydentämässä yksinkertainen markkinointisuunnitelma-esimerkki.
Markkinointisuunnitelma on yrityksen strateginen asiakirja, joka määrittää organisaation markkinointitavoitteet, kohderyhmät, kilpailukeinot ja toteutussuunnitelman konkreettisin termein.
Suunnitelman tarkoituksena on ohjata markkinointitoimintaa ja varmistaa, että resursseja käytetään tehokkaasti liiketoiminnan kasvun ja menestyksen saavuttamiseksi. Suunnitelma käsittää kaikki markkinointitoimenpiteet esimerkiksi vuodeksi kerrallaan tai strategisesti pidemmälle aikavälille.
Toteuta markkinatutkimus, analysoi kilpailijat ja määrittele kohderyhmäsi perinpohjaisesti. SWOT-analyysi on tehokas työkalu, joka auttaa hahmottamaan organisaation vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat.
Määrittele markkinoinnin tavoitteet selkeästi, ja varmista, että ne ovat mitattavissa ja aikataulutettuja. Esimerkiksi, aseta tavoite ”Lisätä verkkosivuston kävijämäärää 20 prosentilla seuraavan neljän kuukauden aikana.”
Kattavassa suunnitelmassa ei riitä pelkkä kohderyhmän tunnistaminen – se vaatii syvällisen profiloinnin, joka huomioi asiakkaiden arvot, kiinnostuksen kohteet ja käyttäytymismallit.
Valitse markkinointikanavat tarkkaan, ja suunnittele viestit, jotka eivät ainoastaan tavoita kohdeyleisösi vaan myös korostavat organisaatiosi ainutlaatuisia myyntipisteitä.
Määritä markkinointibudjetti ja resurssit, ja seuraa markkinointikampanjoiden tehokkuutta. Säädä suunnitelmaasi tarvittaessa, ja pidä se joustavana muuttuvien markkinaolosuhteiden varalta.
Ylempi taso käsittää strategista tasoa, joka kattaa organisaation pitkän aikavälin tavoitteet, suunnat ja yleisen lähestymistavan markkinointiin. Ylemmän tason määrittäminen auttaa luomaan yhtenäisen visiotason siitä, miten markkinointi tukee organisaation tavoitteita ja miten se erottuu kilpailussa. Ylemmän tason suunnitelma voi sisältää seuraavia osa-alueita: liiketoimintastrategia ja tavoitteet, kohderyhmän määrittely, brändin asema ja arvot, kilpailustrategia, markkinointibudjetti, pääkanavat ja -taktiikat, mittarit ja seuranta.
Alempi tason on käytännönläheisempi ja yksityiskohtaisempi suunnitelma, joka rakentuu ylemmän tason strategisista päätöksistä. Se keskittyy tarkemmin toteutukseen ja määrittelee konkreettiset toimenpiteet ja aikataulut organisaation markkinointitavoitteiden saavuttamiseksi. Alemmalla tasolla suunnitelma voi kattaa yleensä lyhyemmän ajanjakson, esimerkiksi vuoden toimenpiteet. Alempi taso täydentää ylemmän tason strategista suunnitelmaa, tarjoten käytännön ohjeet ja yksityiskohdat siitä, miten strategiat pannaan täytäntöön ja mitä käytännön askelia otetaan tavoitteiden saavuttamiseksi.
Seuraavia osa-alueet voi sisällyttää alempaan tasoon: kampanjat ja toimenpiteet, kanavat ja viestintä, yksittäisten toimenpiteiden budjetointi, aikataulutus, viestinnän yksityiskohdat markkinointiviestinnästä ja kohderyhmästrategiat.
Alapuolella kuvitteellisen yrityksen yksinkertainen markkinointisuunnitelma-esimerkki.
Yleiset tavoitteet:
Tilanneanalyysi:
Kohderyhmät:
Strategiset toimenpiteet:
Resurssit ja budjetti:
Seuranta ja mittarit:
Toimeenpano ja aikataulu:
Tämä on vain yksinkertainen esimerkki, ja varsinainen markkinointisuunnitelma olisi yksityiskohtaisempi ja sisältäisi tarkempia lukuja, strategisia näkökohtia ja aikatauluja. Suunnitelmaa päivitetään ja tarkistetaan säännöllisesti muuttuvien olosuhteiden ja tulosten perusteella.
Suunnitelma sisältää yleensä mittareita ja tulosten seurantaa. Tämä auttaa organisaatiota arvioimaan markkinointitoimenpiteidensä tehokkuutta ja tekemään tarvittaessa muutoksia suunnitelmaan. Suunnitelma luo pohjan markkinointitiimin ja muiden organisaation osastojen yhteistyölle. Se varmistaa, että kaikki osapuolet ovat tietoisia organisaation markkinointitavoitteista ja osallistuvat yhteiseen päämäärään.
Markkinointisuunnitelma mahdollistaa markkinointitoimien systemaattisen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin. Tärkeää on pitää suunnitelma joustavana ja päivittää sitä säännöllisesti vastaamaan muuttuvia markkinaolosuhteita. Se ei ole staattinen kokonaisuus vaan mukautuva dokumentti, joka kehittyy liiketoimintasi kehittyessä.
Tutustu myös aiheeseen B2B-markkinointisuunnitelma!
BSTR:llä on vuosien kokemus markkinoinnin suunnittelemisesta. Ota yhteyttä, niin luodaan yhdessä yrityksellenne toimiva kokonaisuus. Tutustu palveluumme: Markkinointisuunnitelma- ja kalenteri.
[BSTR testaa: Tämän tekstin asiasisällön kattavuus on varmistettu tekoälyä hyödyntäen.]
[UUTISKIRJE]
Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.