24.10.2024
Kuvitusta, valokuvaa, minimalismia vai bohoa? Tuote- ja pakkausilmeen suunnittelu on prosessi, jossa on aktiivinen rooli niin asiakkaalla kuin suunnittelijallakin. Tämän vinkkilistan avulla osaat edetä visuaalisen suunnittelun projektissa kohti parasta lopputulosta ja saat parhaan hyödyn yhteistyöstä suunnittelijatiimin kanssa.

Kaiken pohjana on selkeästi määritellyt tavoitteet. Millaisille markkinoille tuote tulee nyt, entä viiden vuoden kuluttua? Onko tavoitteena ottaa haltuun uusia markkinoita tai asiakassegmenttejä, tai kasvattaa myyntiä nykyisessä ostajakunnassa?
Huolehdimme, että tavoitteet ovat suunnittelijatiimin tiedossa. Tulevaisuuden näkymiä on hyvä avata tiimille, jotta tuotteen ilme luodaan mahdollisuuksia avaavaksi ja aikaa kestäväksi. Jos ajatuksena on laajentaa tuotetta perheeksi, miten ilme taipuu siihen?
Valmistaudu siis etukäteen kirkastamalla toiveet ja tavoitteet selkeästi ymmärrettäviksi. Mieti jo alustavasti, millainen tuleva visuaalinen ilme voisi olla ja mitä sillä halutaan viestiä.
Tyylisuuntia, väripaletteja, erilaisia kuvituksia, tai ei kuvitusta ollenkaan? Loputtomalta tuntuva vaihtoehtojen paljous saattaa pyörryttää. Hyvä uutinen on, että sinun ei tarvitse tietää miltä visuaalisen ilmeen pitäisi näyttää, sillä haarukoimme suunnan ja materiaalit yhdessä kasaan.
Vaikka tuotteen brändi olisi jo selkeä, on visuaalisia valintoja silti tehtävä. Jokaiselle valinnalle löytyy perusteet sisältäen yhdistelmän tavoitteita, positiointia, kohderyhmiä ja asiakaspersoonia, toimivaa muotoilua sekä olennaisesti tuotteen brändin ja identiteetin. Kokonaisuudessa kaikki osa-alueet huomioidaan ja visuaalisessa ilmeessä käytetään kuhunkin tilanteeseen sopivimpia keinoja.
Näkemyksesi on kultaa, sillä sinä tunnet oman tuotteesi ja sen edustamat arvot parhaiten. Kun näet luonnoksia suunnitellusta ilmeestä, katso niitä kuluttajan silmin. Miten unelma-asiakkaasi näkisi tuotteen?
Kun haluat erottua ja luoda erityisen paikan kuluttajien sydämissä, on reitti selvä – ole erilainen ja tuo tuotteen identiteetti mahdollisimman vahvasti esiin.
Vaikka visuaalisen suunnittelun yksi tärkeimmistä tehtävistä on tuotteesta kertominen, kulkee se käsi kädessä houkuttelevuuden kanssa. Lue blogista, miten suunnittelet houkuttelevan elintarvikepakkauksen. Huomioi erityisesti, viestiikö tuotteelle suunniteltu ilme haluttuja asioita oikeassa suhteessa.
Jos lopullisten päätösten tekeminen tuntuu vaikealta, ei kaikkea tarvitse tietää heti. Ota testipainokset, vertaile vaihtoehtoja ja testaa kohderyhmillä. Muista pysyä avoimin mielin – joskus toimivin visuaalinen ilme ei vastaa alkuperäistä mielikuvaasi. Rohkeus luottaa uuteen ja erilaiseen voi palkita!
Muista, että on tärkeää myös avata suu ja kertoa tiimille, jos jokin visuaalisessa ilmeessä mietityttää, epäilyttää tai jännittää. Jokainen näkemys vie suunnitteluprosessia kohti parempaa lopputulosta. Tärkeintä on, että prosessi ei pysähdy, vaan sitä viedään koko ajan eteenpäin kohti määriteltyjä tavoitteita.
Jossain kohtaa pakkauksen visuaalinen suunnittelu on valmis ja aineistot lähtevät kohti painoa, sitten jakelijoita ja kuluttajia. Juhuu, juhlan paikka! Älä lopeta kuitenkaan tähän, sillä tästä matka vasta oikeastaan alkaa. Löytävätkö kuluttajat tuotteen, sitoutuvatko he siihen? Mitä ovat seuraavat tavoitteet?
Kuten tuttu sanonta kuuluu, mikään ei ole niin varmaa kuin muutos. Ole siis ajoissa varautunut jatkamaan suunnittelutyötä, olkoon se sitten tuotetietojen muutoksia, tyylin viilausta tai tuoteperheen laajennusta. Hyvä esimerkki laajentumisesta on Hetki-salaattien uudelle tuoteperheelle luotu pakkausilme, jossa säilytettiin brändin tunnistettavuus. Tutustu ja inspiroidu!

Varaa 45 min kasvusparraus (vain liiketoiminnan päättäjille). Saat alustavan diagnoosin ja 3 priorisoitua toimenpidettä.

[UUTISKIRJE]
Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.