[ Elintarvike ]

Viisi vinkkiä pakkausilmeen visuaaliseen suunnitteluun

Eveliina Ahinko24.10.2024

Kuvitusta, valokuvaa, minimalismia vai bohoa? Tuote- ja pakkausilmeen suunnittelu on prosessi, jossa on aktiivinen rooli niin asiakkaalla kuin suunnittelijallakin. Tämän vinkkilistan avulla osaat edetä visuaalisen suunnittelun projektissa kohti parasta lopputulosta ja saat parhaan hyödyn yhteistyöstä suunnittelijatiimin kanssa.

Eveliina Matomäki BSTR

1. Kirkasta tavoitteet

Kaiken pohjana on selkeästi määritellyt tavoitteet. Millaisille markkinoille tuote tulee nyt, entä viiden vuoden kuluttua? Onko tavoitteena ottaa haltuun uusia markkinoita tai asiakassegmenttejä, tai kasvattaa myyntiä nykyisessä ostajakunnassa?

Huolehdimme, että tavoitteet ovat suunnittelijatiimin tiedossa. Tulevaisuuden näkymiä on hyvä avata tiimille, jotta tuotteen ilme luodaan mahdollisuuksia avaavaksi ja aikaa kestäväksi. Jos ajatuksena on laajentaa tuotetta perheeksi, miten ilme taipuu siihen?

Valmistaudu siis etukäteen kirkastamalla toiveet ja tavoitteet selkeästi ymmärrettäviksi. Mieti jo alustavasti, millainen tuleva visuaalinen ilme voisi olla ja mitä sillä halutaan viestiä.

2. Sinun ei tarvitse tietää, miltä ilmeen tulisi näyttää

Tyylisuuntia, väripaletteja, erilaisia kuvituksia, tai ei kuvitusta ollenkaan? Loputtomalta tuntuva vaihtoehtojen paljous saattaa pyörryttää. Hyvä uutinen on, että sinun ei tarvitse tietää miltä visuaalisen ilmeen pitäisi näyttää, sillä haarukoimme suunnan ja materiaalit yhdessä kasaan.

Vaikka tuotteen brändi olisi jo selkeä, on visuaalisia valintoja silti tehtävä. Jokaiselle valinnalle löytyy perusteet sisältäen yhdistelmän tavoitteita, positiointia, kohderyhmiä ja asiakaspersoonia, toimivaa muotoilua sekä olennaisesti tuotteen brändin ja identiteetin. Kokonaisuudessa kaikki osa-alueet huomioidaan ja visuaalisessa ilmeessä käytetään kuhunkin tilanteeseen sopivimpia keinoja.

3. Mikä on olennaista visuaalisessa ilmeessä?

Näkemyksesi on kultaa, sillä sinä tunnet oman tuotteesi ja sen edustamat arvot parhaiten. Kun näet luonnoksia suunnitellusta ilmeestä, katso niitä kuluttajan silmin. Miten unelma-asiakkaasi näkisi tuotteen?

Kun haluat erottua ja luoda erityisen paikan kuluttajien sydämissä, on reitti selvä – ole erilainen ja tuo tuotteen identiteetti mahdollisimman vahvasti esiin.

Vaikka visuaalisen suunnittelun yksi tärkeimmistä tehtävistä on tuotteesta kertominen, kulkee se käsi kädessä houkuttelevuuden kanssa. Lue blogista, miten suunnittelet houkuttelevan elintarvikepakkauksen. Huomioi erityisesti, viestiikö tuotteelle suunniteltu ilme haluttuja asioita oikeassa suhteessa.

4. Etene määrätietoisesti kohti päätöksiä

Jos lopullisten päätösten tekeminen tuntuu vaikealta, ei kaikkea tarvitse tietää heti. Ota testipainokset, vertaile vaihtoehtoja ja testaa kohderyhmillä. Muista pysyä avoimin mielin – joskus toimivin visuaalinen ilme ei vastaa alkuperäistä mielikuvaasi. Rohkeus luottaa uuteen ja erilaiseen voi palkita!

Muista, että on tärkeää myös avata suu ja kertoa tiimille, jos jokin visuaalisessa ilmeessä mietityttää, epäilyttää tai jännittää. Jokainen näkemys vie suunnitteluprosessia kohti parempaa lopputulosta. Tärkeintä on, että prosessi ei pysähdy, vaan sitä viedään koko ajan eteenpäin kohti määriteltyjä tavoitteita.

5. Valmista tai ei

Jossain kohtaa pakkauksen visuaalinen suunnittelu on valmis ja aineistot lähtevät kohti painoa, sitten jakelijoita ja kuluttajia. Juhuu, juhlan paikka! Älä lopeta kuitenkaan tähän, sillä tästä matka vasta oikeastaan alkaa. Löytävätkö kuluttajat tuotteen, sitoutuvatko he siihen? Mitä ovat seuraavat tavoitteet?

Kuten tuttu sanonta kuuluu, mikään ei ole niin varmaa kuin muutos. Ole siis ajoissa varautunut jatkamaan suunnittelutyötä, olkoon se sitten tuotetietojen muutoksia, tyylin viilausta tai tuoteperheen laajennusta. Hyvä esimerkki laajentumisesta on Hetki-salaattien uudelle tuoteperheelle luotu pakkausilme, jossa säilytettiin brändin tunnistettavuus. Tutustu ja inspiroidu!

Haluatko uudistaa pakkaukset? Suunnittelutöissä sinua auttaa BSTR:n markkinointitiimi.

BSTR Eveliina Ahinko

Eveliina Ahinko

AD

Kuulostiko kiinnostavalta?

Ota yhteyttä

Varaa maksuton auditointi

Varaa 45 min kasvusparraus (vain liiketoiminnan päättäjille). Saat alustavan diagnoosin ja 3 priorisoitua toimenpidettä.

Tero Luoma BSTR

Tero Luoma

Hallituksen puheenjohtaja, perustaja
Ota yhteyttä

Tilaa uutiskirje

Inspiroidu ja tilaa markkinointivinkit.

Uutiskirje

[UUTISKIRJE]

Jaamme parhaat vinkkimme, oivalluksemme ja onnistumisemme noin kerran kuukaudessa.